FİZYOLOJİ |
OSAG105 |
1 |
2 |
0 |
4,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Ön Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı; öğrencilere vücut sistemleri ve bu sistemlerin hücresel ve sistemik düzeyde kontrolünün nasıl olduğunun anlatılması ve öğrencilerin insan vücudunun yapı ve işleyişi ile ilgili öğrendikleri bilgileri, diğer bilimleri öğrenme aşamasında temel oluşturmak adına kullanabilmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Define the concept of physiology (study of normal function). |
|
|
|
1 |
Fizyoloji (normal fonksiyonun çalışması) kavramını tanımlayabilir. |
|
|
|
2 |
İnsan vücudunun kimyasal, hücresel, dokusal düzeyde organizasyonu ve işlevsel organizasyonunu açıklayabilir. |
|
|
|
2 |
Explain the organization and functional organization of the human body at the chemical, cellular and textural level. |
|
|
|
3 |
Explain the structural features of all body systems. |
|
|
|
3 |
Tüm vücut sistemlerinin yapısal özelliklerini açıklayabilir. |
|
|
|
4 |
Vücutta genel düzenleme mekanizmalarını ve işlevlerini açıklayabilir. |
|
|
|
4 |
Explain the general regulation mechanisms and functions in the body. |
|
|
|
5 |
Explain the roles of organ systems in homeostasis. |
|
|
|
5 |
Organ sistemlerinin homeostazdaki rollerini açıklayabilir. |
|
|
|
6 |
Sağlıklı yaşam için Sindirim, Solunum, Kan, Dolaşım ve Boşaltım işlevlerinin nasıl gerçekleştiğini ve aralarındaki ilişkinin nasıl düzenlendiğini tanımlayabilir. |
|
|
|
6 |
For a healthy life, he/she can define how Digestive, Respiratory, Blood, Circulatory and Excretion functions occur and how the relationship between them is regulated. |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu ders kapsamında; Fizyolojiye Giriş: Genel Fizyoloji, Hücre Fizyolojisi, Sinir ve Kas Fizyolojisi, Kan Fizyolojisi, Kardiyovasküler Sistem Fizyolojisi, Dolaşım Sistemi Fizyolojisi, Solunum Sistemi Fizyolojisi konuları işlenecektir |
Kaynaklar |
1. Guyton Hall “Tıbbi Fizyoloji” (ISBN 978-975-420-558-9)
2. Ganong “Tıbbi Fizyoloji” (ISBN 978-975-420-826-9) |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Fizyolojide temel kavram ve terimleri, Homeostaz |
|
1 . Hafta |
Basic concepts and terms in physiology, Homeostasis
|
|
2 . Hafta |
Cells and tissues |
|
2 . Hafta |
Hücre ve dokular |
|
3 . Hafta |
Uyarılabilir dokular ve kas sistemi |
|
3 . Hafta |
Excitable tissues and musculature |
|
4 . Hafta |
Respiratory system |
|
4 . Hafta |
Solunum sistemi |
|
5 . Hafta |
Kanda oksijen ve karbondioksitin taşınması ve fonksiyonları |
|
5 . Hafta |
Transport and functions of oxygen and carbon dioxide in the blood |
|
6 . Hafta |
Functions of the heart, blood and lymph circulation and fluid-electrolytes |
|
6 . Hafta |
Kalbin fonksiyonları, kan ve lenf dolaşımı ve sıvı-elektrolitler |
|
7 . Hafta |
Kanın bileşenleri |
|
7 . Hafta |
Components of blood |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Sinir sistemi |
|
9 . Hafta |
Nervous system |
|
10 . Hafta |
Immune system |
|
10 . Hafta |
İmmün sistem |
|
11 . Hafta |
Endokrin sistem |
|
11 . Hafta |
Endocrine system |
|
12 . Hafta |
Excretory system |
|
12 . Hafta |
Boşaltım sistemi |
|
13 . Hafta |
Sindirim sistemi ve Üreme sistemi |
|
13 . Hafta |
Digestive system and Reproductive system |
|
14 . Hafta |
Sense organs |
|
14 . Hafta |
Duyu organları |
|
15 . Hafta |
Vücutta bulunan bezler |
|
15 . Hafta |
Glands in the body |
|
16 . Hafta |
Dönem Sonu Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
SMS-1181 |
1 |
40 |
SMS-1181 |
1 |
60 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
SMS-1181 |
16 |
3 |
48 |
SMS-1181 |
16 |
3 |
48 |
SMS-1181 |
1 |
8 |
8 |
SMS-1181 |
1 |
16 |
16 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
120 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
She knows scientific methods in the diagnosis of hearing loss and balance disorder patients and applies what is within her authority, and counsels the patient on treatment and rehabilitation when necessary. |
2 |
Performs subjective and objective tests required for the diagnosis of hearing and balance disorders of the Ear Nose and Throat (ENT) services within its authority.
|
3 |
It offers options such as assistive hearing aids and cochlea implants for treatment and rehabilitation to patients with hearing loss, and adapts hearing aids to the patient.
|
4 |
Gains information about speech disorders and therapy related to hearing loss and provides counseling on this subject when necessary.
|
5 |
Establishes the relationship between the structure and function of the ear and the brain; interprets the process of sound formation, sound conversion in the ear and evaluation in the brain.
|
6 |
Recognizes, applies and interprets the necessary hearing tests in newborns and children in the Ministry of Health screening program.
|
7 |
She is responsible for the sale, maintenance-repair and application of hearing aids and the activities of the center. |
8 |
In addition to gaining professional knowledge and skills, they communicate effectively with the patient, work in harmony within the team, notice and solve problems.
|
9 |
Comprehends Turkish and foreign language knowledge, evaluates and compares professional developments at national and international level.
|
10 |
Gains the awareness of quality, business ethics and social responsibility, environmental protection, occupational health and safety, social rights and social justice and applies it in the places where it works.
|
11 |
In case a new system is installed in the workplace or a machine or device is purchased, it makes a risk assessment regarding the system to be installed or the machine to be purchased, determines the required features in terms of health and safety, and establishes a system suitable for these features.
|
12 |
She takes part in meetings such as seminars, congresses, conferences, symposiums or social responsibility projects on the field of audiometry and her studies, practices and social experiences with disciplines close to this field. |
|