Dersin Adı Ders Kodu Yarıyılı Teori
(Saat/Hafta)
Uygulama
(Saat/Hafta)
Akts
FİZYOLOJİ OSAG105 1 2 0 4,0
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin Dili
Dersin Türü Ön Lisans
Dersin sorumlusu(ları)
Dersin Amacı Bu dersin amacı; öğrencilere vücut sistemleri ve bu sistemlerin hücresel ve sistemik düzeyde kontrolünün nasıl olduğunun anlatılması ve öğrencilerin insan vücudunun yapı ve işleyişi ile ilgili öğrendikleri bilgileri, diğer bilimleri öğrenme aşamasında temel oluşturmak adına kullanabilmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin Verilme Şekli Örgün
Sıra No Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Değerlendirme Yöntemleri Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5)
1 Define the concept of physiology (study of normal function).
1 Fizyoloji (normal fonksiyonun çalışması) kavramını tanımlayabilir.
2 İnsan vücudunun kimyasal, hücresel, dokusal düzeyde organizasyonu ve işlevsel organizasyonunu açıklayabilir.
2 Explain the organization and functional organization of the human body at the chemical, cellular and textural level.
3 Explain the structural features of all body systems.
3 Tüm vücut sistemlerinin yapısal özelliklerini açıklayabilir.
4 Vücutta genel düzenleme mekanizmalarını ve işlevlerini açıklayabilir.
4 Explain the general regulation mechanisms and functions in the body.
5 Explain the roles of organ systems in homeostasis.
5 Organ sistemlerinin homeostazdaki rollerini açıklayabilir.
6 Sağlıklı yaşam için Sindirim, Solunum, Kan, Dolaşım ve Boşaltım işlevlerinin nasıl gerçekleştiğini ve aralarındaki ilişkinin nasıl düzenlendiğini tanımlayabilir.
6 For a healthy life, he/she can define how Digestive, Respiratory, Blood, Circulatory and Excretion functions occur and how the relationship between them is regulated.
7
7
8
8
9
9
10
10
11
11
12
12
13
13
14
14
15
15
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında; Fizyolojiye Giriş: Genel Fizyoloji, Hücre Fizyolojisi, Sinir ve Kas Fizyolojisi, Kan Fizyolojisi, Kardiyovasküler Sistem Fizyolojisi, Dolaşım Sistemi Fizyolojisi, Solunum Sistemi Fizyolojisi konuları işlenecektir
Kaynaklar
1. Guyton Hall “Tıbbi Fizyoloji” (ISBN 978-975-420-558-9) 2. Ganong “Tıbbi Fizyoloji” (ISBN 978-975-420-826-9)
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar Konular Dokümanlar
1 . Hafta Fizyolojide temel kavram ve terimleri, Homeostaz
1 . Hafta Basic concepts and terms in physiology, Homeostasis
2 . Hafta Cells and tissues
2 . Hafta Hücre ve dokular
3 . Hafta Uyarılabilir dokular ve kas sistemi
3 . Hafta Excitable tissues and musculature
4 . Hafta Respiratory system
4 . Hafta Solunum sistemi
5 . Hafta Kanda oksijen ve karbondioksitin taşınması ve fonksiyonları
5 . Hafta Transport and functions of oxygen and carbon dioxide in the blood
6 . Hafta Functions of the heart, blood and lymph circulation and fluid-electrolytes
6 . Hafta Kalbin fonksiyonları, kan ve lenf dolaşımı ve sıvı-elektrolitler
7 . Hafta Kanın bileşenleri
7 . Hafta Components of blood
8 . Hafta Midterm
8 . Hafta Ara Sınav
9 . Hafta Sinir sistemi
9 . Hafta Nervous system
10 . Hafta Immune system
10 . Hafta İmmün sistem
11 . Hafta Endokrin sistem
11 . Hafta Endocrine system
12 . Hafta Excretory system
12 . Hafta Boşaltım sistemi
13 . Hafta Sindirim sistemi ve Üreme sistemi
13 . Hafta Digestive system and Reproductive system
14 . Hafta Sense organs
14 . Hafta Duyu organları
15 . Hafta Vücutta bulunan bezler
15 . Hafta Glands in the body
16 . Hafta Dönem Sonu Sınavı
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları Sayısı Katkı Payı (%)
SMS-1181 1 40
SMS-1181 1 60
SMS-1181 0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
Toplam 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 0 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 0 0
Toplam 100
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
SMS-1181 16 3 48
SMS-1181 16 3 48
SMS-1181 1 8 8
SMS-1181 1 16 16
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
Toplam İş Yükü 120
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Sıra No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi*
1 2 3 4 5
1 She knows scientific methods in the diagnosis of hearing loss and balance disorder patients and applies what is within her authority, and counsels the patient on treatment and rehabilitation when necessary.
2 Performs subjective and objective tests required for the diagnosis of hearing and balance disorders of the Ear Nose and Throat (ENT) services within its authority.
3 It offers options such as assistive hearing aids and cochlea implants for treatment and rehabilitation to patients with hearing loss, and adapts hearing aids to the patient.
4 Gains information about speech disorders and therapy related to hearing loss and provides counseling on this subject when necessary.
5 Establishes the relationship between the structure and function of the ear and the brain; interprets the process of sound formation, sound conversion in the ear and evaluation in the brain.
6 Recognizes, applies and interprets the necessary hearing tests in newborns and children in the Ministry of Health screening program.
7 She is responsible for the sale, maintenance-repair and application of hearing aids and the activities of the center.
8 In addition to gaining professional knowledge and skills, they communicate effectively with the patient, work in harmony within the team, notice and solve problems.
9 Comprehends Turkish and foreign language knowledge, evaluates and compares professional developments at national and international level.
10 Gains the awareness of quality, business ethics and social responsibility, environmental protection, occupational health and safety, social rights and social justice and applies it in the places where it works.
11 In case a new system is installed in the workplace or a machine or device is purchased, it makes a risk assessment regarding the system to be installed or the machine to be purchased, determines the required features in terms of health and safety, and establishes a system suitable for these features.
12 She takes part in meetings such as seminars, congresses, conferences, symposiums or social responsibility projects on the field of audiometry and her studies, practices and social experiences with disciplines close to this field.