TIBBİ TERMİNOLOJİ |
OSAG107 |
1 |
2 |
0 |
3,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Ön Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi TANSEL MUTLU |
Dersin Amacı |
Tıbbi terminoloji dersinin amacı, sağlık bilimlerinde kullanılan tıp terminolojisi temellerinin anlaşılması; sağlık alanında çalışanlar arasında sağlıklı bir iletişimin sağlanması ve ortak bir dil kullanımı için gerekli tıbbi terimlerin öğretilmesidir. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Define medical terms for human anatomy. |
|
|
|
1 |
Insan anatomisine yönelik tıbbi terimleri tanımlayabilir. |
|
|
|
2 |
Organlara ilişkin tıbbi terimleri tanımlayabilir. |
|
|
|
2 |
Can define medical terms related to organs.
|
|
|
|
3 |
Defines medical terms related to systems. |
|
|
|
3 |
Sistemlere ilişkin tıbbi terimleri tanımlayabilir. |
|
|
|
4 |
Tıbbi terimlerin okunuşuna ilişkin kuralları açıklayabilir. |
|
|
|
4 |
Explain the rules of reading medical terms. |
|
|
|
5 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Tıbbi terminolojiye giriş, anatomik düzlemler, solunum sistemi terminolojisi, sinir sistemine ilişkin tıbbi terimler, sindirim sistemine ilişkin tıbbi terimler, kardiyovasküler sistem terminolojisi, hareket sistemi terminolojisi, göze, kulağa ve deriye ilişkin tıbbi terimler, üriner sisteme ilişkin tıbbi terimler, genital sisteme ilişkin tıbbi terimler, kan yapıcı organlara ilişkin tıbbi terimler, endokrin sisteme ilişkin tıbbi terimler. |
Kaynaklar |
Mesut R., Çıkmaz S. Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı, Nobel Tıp Kitabevleri, 2017
Ekinci S., Hatipoğlu H.G. Yüksekokullar Tıbbi Terminoloji Ders kitabı Hatipoğlu Yayınevi, 2015. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Tıbbi terminolojiye giriş |
|
1 . Hafta |
Introduction to medical terminology |
|
2 . Hafta |
Anatomical Planes |
|
2 . Hafta |
Anatomik Düzlemler |
|
3 . Hafta |
Solunum Sistemine İlişkin Tıbbi Terimler |
|
3 . Hafta |
Medical Terms Related to the Respiratory System |
|
4 . Hafta |
Medical Terms Related to the Nervous System |
|
4 . Hafta |
Sinir Sistemine İlişkin Tıbbi Terimler |
|
5 . Hafta |
Sindirim Sistemine İlişkin Tıbbi Terimler |
|
5 . Hafta |
Medical Terms Related to the Digestive System
|
|
6 . Hafta |
Medical Terms Related to the Urinary System |
|
6 . Hafta |
Üriner Sisteme İlişkin Tıbbi Terimler |
|
7 . Hafta |
Kardiyovasküler Sistem Terminolojisi |
|
7 . Hafta |
Cardiovascular System Terminology |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Duyu Organları Terminolojisi |
|
9 . Hafta |
Sense Organs Terminology |
|
10 . Hafta |
Motion System Terminology |
|
10 . Hafta |
Hareket Sistemi Terminolojisi |
|
11 . Hafta |
Göze ilişkin tıbbi terimler |
|
11 . Hafta |
Medical terms related to the eye |
|
12 . Hafta |
Medical Terms Related to the Ear
|
|
12 . Hafta |
Kulağa İlişkin Tıbbi Terimler |
|
13 . Hafta |
Genital Sisteme İlişkin Tıbbi Terimler |
|
13 . Hafta |
Medical Terms Related to the Genital System |
|
14 . Hafta |
Medical Terms Related to Blood Terms and Endocrine System |
|
14 . Hafta |
Kan Terimleri ve Endokrin Sisteme İlişkin Tıbbi Terimler |
|
15 . Hafta |
Genel tekrar |
|
15 . Hafta |
An overview |
|
16 . Hafta |
Dönem sonu sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
SMS-1181 |
1 |
40 |
SMS-1181 |
1 |
60 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
Sınav |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
SMS-1181 |
16 |
2 |
32 |
SMS-1181 |
16 |
1 |
16 |
SMS-1181 |
1 |
8 |
8 |
SMS-1181 |
16 |
1 |
16 |
SMS-1181 |
1 |
18 |
18 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
90 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
She knows scientific methods in the diagnosis of hearing loss and balance disorder patients and applies what is within her authority, and counsels the patient on treatment and rehabilitation when necessary. |
2 |
Performs subjective and objective tests required for the diagnosis of hearing and balance disorders of the Ear Nose and Throat (ENT) services within its authority.
|
3 |
It offers options such as assistive hearing aids and cochlea implants for treatment and rehabilitation to patients with hearing loss, and adapts hearing aids to the patient.
|
4 |
Gains information about speech disorders and therapy related to hearing loss and provides counseling on this subject when necessary.
|
5 |
Establishes the relationship between the structure and function of the ear and the brain; interprets the process of sound formation, sound conversion in the ear and evaluation in the brain.
|
6 |
Recognizes, applies and interprets the necessary hearing tests in newborns and children in the Ministry of Health screening program.
|
7 |
She is responsible for the sale, maintenance-repair and application of hearing aids and the activities of the center. |
8 |
In addition to gaining professional knowledge and skills, they communicate effectively with the patient, work in harmony within the team, notice and solve problems.
|
9 |
Comprehends Turkish and foreign language knowledge, evaluates and compares professional developments at national and international level.
|
10 |
Gains the awareness of quality, business ethics and social responsibility, environmental protection, occupational health and safety, social rights and social justice and applies it in the places where it works.
|
11 |
In case a new system is installed in the workplace or a machine or device is purchased, it makes a risk assessment regarding the system to be installed or the machine to be purchased, determines the required features in terms of health and safety, and establishes a system suitable for these features.
|
12 |
She takes part in meetings such as seminars, congresses, conferences, symposiums or social responsibility projects on the field of audiometry and her studies, practices and social experiences with disciplines close to this field. |
|