İŞİTME VE ÖLÇME |
ODYM103 |
1 |
2 |
2 |
5,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Ön Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi HÜSEYİN ALTUN |
Dersin Amacı |
Mesleki hayatlarında kullanıcakları Temel odyolojik bilgilerin verilmesi, odyometriye giriş, kulak anatomisi ve işitme fizyolojisi, odyoloji ile ilgili terim ve tanımlar, odyometrik değerlendirmede kullanılan testler hakkında bilgi ve beceri kazandırmak ve laboratuvar ortamın da uygulamasını yapmak. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Access to basic information about the field of audiometry |
|
|
|
1 |
Odyometri alanı ile ilgili temel düzeydeki bilgiye ulaşma |
|
|
|
2 |
Odyometri alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak yorumlama |
|
|
|
2 |
Interpretation using the basic knowledge and skills acquired in the field of audiometry |
|
|
|
3 |
Working as a team member to solve problems encountered in applications related to the field of audiometry |
|
|
|
3 |
Odyometri alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışma |
|
|
|
4 |
Mesleğin getirdiği görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat, mesleki etik ilkelere uygun davranma |
|
|
|
4 |
Acting in accordance with the laws, regulations, legislation and professional ethical principles related to the duties, rights and responsibilities brought by the profession |
|
|
|
5 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Anatomi ve fizyoloji, Odyometriye giriş, hasta ilişkileri, Odyometri prensipleri ve çeşitleri, ses ve özellikleri, odyometrik sıfır, diyapazon, saf ses odyometri ve uygulaması, maskeleme, hava yolu ve kemik yolu ölçümünde maskeleme, saf ses odyogram örnekleri, işitme ölçme teknikleri,immitansmetre. |
Kaynaklar |
Essential Otolaryngology Baş ve Boyun Cerrahisi. Çeviri ed. Prof.Dr. Metin Önerci, Prof.Dr.Hakan Korkmaz. Güneş Tıp Kitabevleri. Ankara. 2012. ?Handbook of Clinical Audiology. Handbook of Clinical Audiology, Jack Katz, Larry Medwetsky, Robert Burkard, Linda Hood, Lippincott Williams & Wilkins,2009. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Kulak anatomisi |
|
1 . Hafta |
Ear anatomy |
|
2 . Hafta |
Sound and hearing physiology |
|
2 . Hafta |
Ses ve işitme fizyolojisi |
|
3 . Hafta |
Anamnez alma önemi ve kriterleri |
|
3 . Hafta |
Importance and criteria of taking anamnesis |
|
4 . Hafta |
Introduction to audiometry, terms and concepts related to audiology, What is audiometric zero? |
|
4 . Hafta |
Odyometriye giriş, Odyoloji ile ilgili terim ve kavramlar, Odyometrik sıfır nedir? |
|
5 . Hafta |
İşitme Ölçümde Kullanılan Semboller. Kullanılan Şiddet, frekans aralıkları, SPL, HL,dB vb. Terimlerin açılımları Test odasının özellikleri |
|
5 . Hafta |
Symbols Used in Hearing Measurement. Intensity used, frequency ranges, SPL, HL,dB etc. Expansions of terms Features of the test room |
|
6 . Hafta |
Audiometric examination principles, Audio emergencies, Audiometrist patient relations |
|
6 . Hafta |
Odyometrik muayene prensipleri ,Odyo acilleri Odyometrist hasta ilişkileri |
|
7 . Hafta |
Odyometrik değerlendirmede kullanılan testler, Akumetrik testler nelerdir? Diapozon testleri neler? |
|
7 . Hafta |
Tests used in audiometric evaluation, What are acumetric tests? What are tuning fork tests? |
|
8 . Hafta |
MIDTERM |
|
8 . Hafta |
ARA SINAV |
|
9 . Hafta |
Subjektif Odyolojik Değerlendirme (Havayolu ile ölçüm, kemik yolu ile ölçüm – saf ses odyometrisi ölçüm teknikleri ve esas olan noktalar |
|
9 . Hafta |
Subjective Audiological Evaluation (Airway measurement, bone conduction measurement – pure tone audiometry measurement techniques and essential points |
|
10 . Hafta |
Masking Principles |
|
10 . Hafta |
Maskeleme Prensipleri |
|
11 . Hafta |
Normal işitmenin tanımı Işitme kaybı nedenleri (etiyoloji) |
|
11 . Hafta |
Definition of normal hearing Causes of hearing loss (etiology) |
|
12 . Hafta |
Identify the correlation between Speech Audiometry and Airway Thresholds |
|
12 . Hafta |
Konuşma Odyometrisi Ve Hava yolu Eşikleri ile arasındaki korelasyonu tanımlama |
|
13 . Hafta |
İmmitansmetrik Değerlendirme Yöntemleri |
|
13 . Hafta |
Immittancemetric Evaluation Methods |
|
14 . Hafta |
Implementation of Immittancemetric Evaluation Methods |
|
14 . Hafta |
İmmitansmetrik Değerlendirme Yöntemleri Uygulama |
|
15 . Hafta |
Genel Tekrar |
|
15 . Hafta |
An overview |
|
16 . Hafta |
Dönem Sonu Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
SMS-1181 |
1 |
40 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
SMS-1181 |
16 |
4 |
64 |
SMS-1181 |
16 |
1 |
16 |
SMS-1181 |
16 |
1 |
16 |
SMS-1181 |
16 |
3 |
48 |
SMS-1181 |
1 |
2 |
2 |
SMS-1181 |
1 |
3 |
3 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
149 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
She knows scientific methods in the diagnosis of hearing loss and balance disorder patients and applies what is within her authority, and counsels the patient on treatment and rehabilitation when necessary. |
|
|
X |
|
|
2 |
Performs subjective and objective tests required for the diagnosis of hearing and balance disorders of the Ear Nose and Throat (ENT) services within its authority.
|
|
|
X |
|
|
3 |
It offers options such as assistive hearing aids and cochlea implants for treatment and rehabilitation to patients with hearing loss, and adapts hearing aids to the patient.
|
|
X |
|
|
|
4 |
Gains information about speech disorders and therapy related to hearing loss and provides counseling on this subject when necessary.
|
X |
|
|
|
|
5 |
Establishes the relationship between the structure and function of the ear and the brain; interprets the process of sound formation, sound conversion in the ear and evaluation in the brain.
|
X |
|
|
|
|
6 |
Recognizes, applies and interprets the necessary hearing tests in newborns and children in the Ministry of Health screening program.
|
X |
|
|
|
|
7 |
She is responsible for the sale, maintenance-repair and application of hearing aids and the activities of the center. |
X |
|
|
|
|
8 |
In addition to gaining professional knowledge and skills, they communicate effectively with the patient, work in harmony within the team, notice and solve problems.
|
X |
|
|
|
|
9 |
Comprehends Turkish and foreign language knowledge, evaluates and compares professional developments at national and international level.
|
|
X |
|
|
|
10 |
Gains the awareness of quality, business ethics and social responsibility, environmental protection, occupational health and safety, social rights and social justice and applies it in the places where it works.
|
X |
|
|
|
|
11 |
In case a new system is installed in the workplace or a machine or device is purchased, it makes a risk assessment regarding the system to be installed or the machine to be purchased, determines the required features in terms of health and safety, and establishes a system suitable for these features.
|
X |
|
|
|
|
12 |
She takes part in meetings such as seminars, congresses, conferences, symposiums or social responsibility projects on the field of audiometry and her studies, practices and social experiences with disciplines close to this field. |
X |
|
|
|
|
|