Dersin Adı Ders Kodu Yarıyılı Teori
(Saat/Hafta)
Uygulama
(Saat/Hafta)
Akts
İŞİTME CİHAZLARI ODYM114 2 2 1 4,0
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin Dili
Dersin Türü Ön Lisans
Dersin sorumlusu(ları) Öğr.Gör. ÖZGE BABAYEĞİT
Dersin Amacı İşitme cihazları teknolojisi, kullanım amacı, karşılaşılan sorunlar ve bu konuda kullanıcıya verilecek bilgiler hakkında bilgi ve beceri kazandırmak
Dersin Verilme Şekli Örgün
Sıra No Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Değerlendirme Yöntemleri Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5)
1 Follows the developments in hearing aid technology
1 İşitme cihazları teknolojisiile ilgili gelişmeleri takip eder
2 İşitme cihazı kalıp özellikleri ve bakımı konusundaki iş ve işlem basamaklarını gerçekleştirir
2 Performs work and process steps on hearing aid mold properties and maintenance
3 Helps the user with electrical stimulation hearing aids with their knowledge and skills
3 Elektriksel uyarılı işitme cihazları konusunda kullanıcıya bilgi ve becerileri ile yardımcı olur
4 Çocuklarda işitme cihazı uygulamaları hakkında iş ve işlem basamaklarını gerçekleştirir
4 Performs business and process steps about hearing aid applications in children
5 Hearing aid fitting, follow-up and training of hearing aid patients
5 İşitme cihazı fittingi, İşitme Cihazlı hastaların takibi ve eğitimi
6
6
7
7
8
8
9
9
10
10
11
11
12
12
13
13
14
14
15
15
Dersin İçeriği
İşitme cihazı tanımı ve tarihçesi , İşitme cihazlarının teknik özellikleri, İşitme cihazları türleri ve bölümlerinin işlevleri, İşitme cihazı kalıp özellikleri ve bakımı , Kulak kalıbı yapım teknikleri. Kulak kalıplarını kalite ve hijyen bakımından kontrol. Akustik uyarılı işitme cihazları ( Tanım, özellikler, endikasyonlar ve uygulama),Farklı kazanç yöntemleri, Kazanç, frekans tepkisi, Maksimum çıktı, çıktının sınırlandırılması, tonkontrol, Elektriksel uyarılı işitme cihazları, İşitme cihazlarının kişisel montajı,CROS, BICROS ve diğer klasik olmayan işitme cihazları, İşitme cihazı endikasyonları, İşitme cihazlarında arıza saptama, İşitmeye yardımcı sistemler, Çocuklarda işitme cihazı uygulamaları, Cihaz kullanan kişilere öneriler, İşitme cihazlarının gündelik rutin kontrolleri.
Kaynaklar
1. Handbook of Clinical Audiology,Editör: Katz Jack, 6th ed, Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams Wilkins,2009 2. Temel Odyoloji, Editör:Erol Belgin ve Sanem Şahlı, GüneşTıp Kitapevleri,2017
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar Konular Dokümanlar
1 . Hafta İşitme cihazı tanımı ve tarihçesi
1 . Hafta Hearing aid definition and history
2 . Hafta Technical specifications of hearing aids
2 . Hafta İşitme cihazlarının teknik özellikleri
3 . Hafta İşitme cihazları türleri ve bölümlerinin işlevleri
3 . Hafta Types of hearing aids and functions of their parts
4 . Hafta Hearing aid mold features and maintenance, techniques, hygiene and quality control
4 . Hafta İşitme cihazı kalıp özellikleri ve bakımı, teknikleri, hijyen ve kalite bakımından kontrolu
5 . Hafta İşitme cihazı endikasyonunda saf ses odyometrisi ve konuşma odyometrisi İşitme cihazı endikasyonunda objektif odyometrinin yeri
5 . Hafta Pure tone audiometry and speech audiometry in hearing aid indication The place of objective audiometry in hearing aid indication
6 . Hafta Acoustic warning hearing aids (Definition, features, indications and application)
6 . Hafta Akustik uyarılı işitme cihazları ( Tanım, özellikler, endikasyonlar ve uygulama)
7 . Hafta Farklı kazanç yöntemleri, Kazanç, frekans tepkisi, Maksimum çıktı, çıktının sınırlandırılması, ton-kontrol
7 . Hafta Different gain methods, Gain, frequency response, Maximum output, limitation of output, tone-control
8 . Hafta MIDTERM
8 . Hafta ARA SINAV
9 . Hafta Elektriksel uyarılı işitme cihazları
9 . Hafta Electrically stimulated hearing aids
10 . Hafta Personal fitting of hearing aids, CROS, BICROS and other non-classical devices
10 . Hafta İşitme cihazlarının kişisel montajı , CROS , BICROS ve digger klasik olmayan cihazlar
11 . Hafta İşitme cihazı endikasyonları İşitme cihazlarında arıza saptama
11 . Hafta Hearing aid indications Malfunction detection in hearing aids
12 . Hafta Hearing aid systems
12 . Hafta İşitmeye yardımcı sistemler
13 . Hafta Çocuklarda işitme cihazı uygulamaları
13 . Hafta Hearing aid applications in children
14 . Hafta Recommendations for device users, daily routine checks
14 . Hafta Cihaz kullanan kişilere öneriler, gündelik rutin kontrolleri
15 . Hafta Genel Tekrar
15 . Hafta An overview
16 . Hafta Dönem Sonu Sınavı
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları Sayısı Katkı Payı (%)
SMS-1181 1 40
SMS-1181 0 0
0 0
0 0
0 0
1 60
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
Toplam 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 0 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 0 0
Toplam 100
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
SMS-1181 16 2 32
SMS-1181 14 2 28
SMS-1181 1 14 14
SMS-1181 2 14 28
SMS-1181 1 8 8
SMS-1181 1 10 10
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
Toplam İş Yükü 120
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Sıra No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi*
1 2 3 4 5
1 She knows scientific methods in the diagnosis of hearing loss and balance disorder patients and applies what is within her authority, and counsels the patient on treatment and rehabilitation when necessary. X
2 Performs subjective and objective tests required for the diagnosis of hearing and balance disorders of the Ear Nose and Throat (ENT) services within its authority. X
3 It offers options such as assistive hearing aids and cochlea implants for treatment and rehabilitation to patients with hearing loss, and adapts hearing aids to the patient. X
4 Gains information about speech disorders and therapy related to hearing loss and provides counseling on this subject when necessary. X
5 Establishes the relationship between the structure and function of the ear and the brain; interprets the process of sound formation, sound conversion in the ear and evaluation in the brain. X
6 Recognizes, applies and interprets the necessary hearing tests in newborns and children in the Ministry of Health screening program. X
7 She is responsible for the sale, maintenance-repair and application of hearing aids and the activities of the center. X
8 In addition to gaining professional knowledge and skills, they communicate effectively with the patient, work in harmony within the team, notice and solve problems. X
9 Comprehends Turkish and foreign language knowledge, evaluates and compares professional developments at national and international level. X
10 Gains the awareness of quality, business ethics and social responsibility, environmental protection, occupational health and safety, social rights and social justice and applies it in the places where it works. X
11 In case a new system is installed in the workplace or a machine or device is purchased, it makes a risk assessment regarding the system to be installed or the machine to be purchased, determines the required features in terms of health and safety, and establishes a system suitable for these features. X
12 She takes part in meetings such as seminars, congresses, conferences, symposiums or social responsibility projects on the field of audiometry and her studies, practices and social experiences with disciplines close to this field. X