SES FİZİĞİ VE AKUSTİK PRENSİPLER |
ODYM116 |
2 |
2 |
0 |
4,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Ön Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Öğrencilerin dalga hareketlerinin oluşumunu, davranışlarını, özelliklerini ve sesin ne olduğunu, nasıl oluşturulduğunu, sesin akustik yapısı insan sesinin fizyolojik etkisi ve insan kulağı ile enstrumanlar arasındaki ölçümlerin kalibrasyon prensipleri ,konuşma ve ses tonunun akustik yapısı ve özelliklerini, dış ve orta kulakta ilerleyişini, sesin psikolojik özellikleri öğrenmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Find out what a wave is, how they are created, and how many types there are |
|
|
|
1 |
Dalganın ne olduğunu, nasıl oluşturulduklarını ve dalgaların kaç çeşit olduğunu öğrenme |
|
|
|
2 |
Dalgalar hangi ortamlarda yayılırlar, yayılma hızlarının nelere bağlı olduğunu anlama |
|
|
|
2 |
Understanding in which media do waves propagate, what their speed of propagation depends on |
|
|
|
3 |
To learn the concepts of period, frequency, wavelength, propagation speed, phase and phase difference and the relations between them. |
|
|
|
3 |
Dalgalara dair periyot, frekans, dalga boyu, yayılma hızı faz ve faz farkı kavramlarını ve bunlar arasındaki ilişkileri öğrenme |
|
|
|
4 |
Ses dalgalarının davranışlarını (yansıma, soğrulma ve geçme…) öğrenme |
|
|
|
4 |
Learning the behavior of sound waves (reflection, absorption and passing…) |
|
|
|
5 |
To learn the concepts of sound intensity, sound quality and timbre, which are the sensory properties of sound. |
|
|
|
5 |
Sesin Duyusal özellikleri olan ses şiddeti, sesin niteliği ve tını kavramlarını öğrenme |
|
|
|
6 |
dB ölçeği ve işitme ölçümlerinde kullanılmasını öğrenme |
|
|
|
6 |
learn to use the dB scale and hearing measurements |
|
|
|
7 |
Learning to distinguish the relationship between the subjective interpretation of sound intensity and the level of physical violence |
|
|
|
7 |
Ses şiddetinin öznel yorumu ile fiziksel şiddet düzeyi arasındaki ilişkiyi ayırt edebilmeyi öğrenme |
|
|
|
8 |
Rezonans olayı ve akustik empedans kavramlarını öğrenme |
|
|
|
8 |
Learning the concepts of resonance phenomenon and acoustic impedance |
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Akustik konulara giriş, sesin fiziksel özellikleri, ses dalgalarının enerjisi, gücü ve şiddeti, kulak ve işitmenin fizik esasları, işitmenin teorik mekanizmaları, odyometrik incelemelerde kullanılan sessiz odaların akustik yapısı, sesin psikolojik özellikleri, odyolojik test bataryalarının fiziksel çalışma prensipleri |
Kaynaklar |
1.Fizik-1, Frederick J. Keller vd. /McGraw-Hill_Litaratür Yayınları/2005
2. Nimettullah Esmer- Metin Akıner – Ahmet Karasalihoğlu- Mustafa R. Saatçi ‘ Klinik Odyoloji ‘ Bilim Yayınları 1995 |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Dalga Hareketi |
|
1 . Hafta |
Wave Motion |
|
2 . Hafta |
Periodic Waves |
|
2 . Hafta |
Periyodik Dalgalar |
|
3 . Hafta |
Ses Dalgalarının Periyodik Özellikleri |
|
3 . Hafta |
Periodic Properties of Sound Waves |
|
4 . Hafta |
Phonetics of speech, speech perception audibility |
|
4 . Hafta |
Konuşmanın fonetiği, konuşma algısı duyulabilirlik |
|
5 . Hafta |
Ses şiddet düzeyinin ölçülmesi ve birimleri |
|
5 . Hafta |
Measurement of sound intensity level and its units |
|
6 . Hafta |
Sound pressure level Noise and its types |
|
6 . Hafta |
Ses basınç düzeyi Gürültü ve tipleri |
|
7 . Hafta |
Akustik empedans Rezonans |
|
7 . Hafta |
Acoustic impedance Resonance |
|
8 . Hafta |
MIDTERM |
|
8 . Hafta |
ARA SINAV |
|
9 . Hafta |
Odyometrik incelemelerde kullanılan sessiz odaların akustik yapısı |
|
9 . Hafta |
Acoustic structure of silent rooms used in audiometric examinations |
|
10 . Hafta |
Doppler Effect |
|
10 . Hafta |
Doppler Etkisi |
|
11 . Hafta |
Dış kulakta ve iç kulakta sesin iletimi |
|
11 . Hafta |
Conduction of sound in the outer and inner ear |
|
12 . Hafta |
Hearing levels Psychological properties of sound |
|
12 . Hafta |
İşitme seviyeleri Sesin psikolojik özellikleri |
|
13 . Hafta |
Akustik Prensipler |
|
13 . Hafta |
Acoustic Principles |
|
14 . Hafta |
Physical working principles of audiological test batteries |
|
14 . Hafta |
Odyolojik test bataryalarının fiziksel çalışma prensipleri |
|
15 . Hafta |
Genel Tekrar |
|
15 . Hafta |
An overview |
|
16 . Hafta |
Dönem Sonu Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
SMS-1181 |
1 |
40 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
SMS-1181 |
16 |
2 |
32 |
SMS-1181 |
16 |
2 |
32 |
SMS-1181 |
16 |
1 |
16 |
SMS-1181 |
2 |
9 |
18 |
SMS-1181 |
1 |
8 |
8 |
SMS-1181 |
1 |
14 |
14 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
120 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
She knows scientific methods in the diagnosis of hearing loss and balance disorder patients and applies what is within her authority, and counsels the patient on treatment and rehabilitation when necessary. |
X |
|
|
|
|
2 |
Performs subjective and objective tests required for the diagnosis of hearing and balance disorders of the Ear Nose and Throat (ENT) services within its authority.
|
|
X |
|
|
|
3 |
It offers options such as assistive hearing aids and cochlea implants for treatment and rehabilitation to patients with hearing loss, and adapts hearing aids to the patient.
|
|
X |
|
|
|
4 |
Gains information about speech disorders and therapy related to hearing loss and provides counseling on this subject when necessary.
|
|
X |
|
|
|
5 |
Establishes the relationship between the structure and function of the ear and the brain; interprets the process of sound formation, sound conversion in the ear and evaluation in the brain.
|
|
X |
|
|
|
6 |
Recognizes, applies and interprets the necessary hearing tests in newborns and children in the Ministry of Health screening program.
|
X |
|
|
|
|
7 |
She is responsible for the sale, maintenance-repair and application of hearing aids and the activities of the center. |
X |
|
|
|
|
8 |
In addition to gaining professional knowledge and skills, they communicate effectively with the patient, work in harmony within the team, notice and solve problems.
|
X |
|
|
|
|
9 |
Comprehends Turkish and foreign language knowledge, evaluates and compares professional developments at national and international level.
|
X |
|
|
|
|
10 |
Gains the awareness of quality, business ethics and social responsibility, environmental protection, occupational health and safety, social rights and social justice and applies it in the places where it works.
|
X |
|
|
|
|
11 |
In case a new system is installed in the workplace or a machine or device is purchased, it makes a risk assessment regarding the system to be installed or the machine to be purchased, determines the required features in terms of health and safety, and establishes a system suitable for these features.
|
X |
|
|
|
|
12 |
She takes part in meetings such as seminars, congresses, conferences, symposiums or social responsibility projects on the field of audiometry and her studies, practices and social experiences with disciplines close to this field. |
X |
|
|
|
|
|