TIBBİ TERMİNOLOJİ |
OSAG107 |
1 |
2 |
0 |
3,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Ön Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi TANSEL MUTLU |
Dersin Amacı |
Tıbbi terminoloji dersinin amacı, sağlık bilimlerinde kullanılan tıp terminolojisi temellerinin anlaşılması; sağlık alanında çalışanlar arasında sağlıklı bir iletişimin sağlanması ve ortak bir dil kullanımı için gerekli tıbbi terimlerin öğretilmesidir. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Define medical terms for human anatomy. |
|
|
|
1 |
Insan anatomisine yönelik tıbbi terimleri tanımlayabilir. |
|
|
|
2 |
Organlara ilişkin tıbbi terimleri tanımlayabilir. |
|
|
|
2 |
Can define medical terms related to organs.
|
|
|
|
3 |
Defines medical terms related to systems. |
|
|
|
3 |
Sistemlere ilişkin tıbbi terimleri tanımlayabilir. |
|
|
|
4 |
Tıbbi terimlerin okunuşuna ilişkin kuralları açıklayabilir. |
|
|
|
4 |
Explain the rules of reading medical terms. |
|
|
|
5 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Tıbbi terminolojiye giriş, anatomik düzlemler, solunum sistemi terminolojisi, sinir sistemine ilişkin tıbbi terimler, sindirim sistemine ilişkin tıbbi terimler, kardiyovasküler sistem terminolojisi, hareket sistemi terminolojisi, göze, kulağa ve deriye ilişkin tıbbi terimler, üriner sisteme ilişkin tıbbi terimler, genital sisteme ilişkin tıbbi terimler, kan yapıcı organlara ilişkin tıbbi terimler, endokrin sisteme ilişkin tıbbi terimler. |
Kaynaklar |
Mesut R., Çıkmaz S. Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı, Nobel Tıp Kitabevleri, 2017
Ekinci S., Hatipoğlu H.G. Yüksekokullar Tıbbi Terminoloji Ders kitabı Hatipoğlu Yayınevi, 2015. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Tıbbi terminolojiye giriş |
|
1 . Hafta |
Introduction to medical terminology |
|
2 . Hafta |
Anatomical Planes |
|
2 . Hafta |
Anatomik Düzlemler |
|
3 . Hafta |
Solunum Sistemine İlişkin Tıbbi Terimler |
|
3 . Hafta |
Medical Terms Related to the Respiratory System |
|
4 . Hafta |
Medical Terms Related to the Nervous System |
|
4 . Hafta |
Sinir Sistemine İlişkin Tıbbi Terimler |
|
5 . Hafta |
Sindirim Sistemine İlişkin Tıbbi Terimler |
|
5 . Hafta |
Medical Terms Related to the Digestive System
|
|
6 . Hafta |
Medical Terms Related to the Urinary System |
|
6 . Hafta |
Üriner Sisteme İlişkin Tıbbi Terimler |
|
7 . Hafta |
Kardiyovasküler Sistem Terminolojisi |
|
7 . Hafta |
Cardiovascular System Terminology |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Duyu Organları Terminolojisi |
|
9 . Hafta |
Sense Organs Terminology |
|
10 . Hafta |
Motion System Terminology |
|
10 . Hafta |
Hareket Sistemi Terminolojisi |
|
11 . Hafta |
Göze ilişkin tıbbi terimler |
|
11 . Hafta |
Medical terms related to the eye |
|
12 . Hafta |
Medical Terms Related to the Ear
|
|
12 . Hafta |
Kulağa İlişkin Tıbbi Terimler |
|
13 . Hafta |
Genital Sisteme İlişkin Tıbbi Terimler |
|
13 . Hafta |
Medical Terms Related to the Genital System |
|
14 . Hafta |
Medical Terms Related to Blood Terms and Endocrine System |
|
14 . Hafta |
Kan Terimleri ve Endokrin Sisteme İlişkin Tıbbi Terimler |
|
15 . Hafta |
Genel tekrar |
|
15 . Hafta |
An overview |
|
16 . Hafta |
Dönem sonu sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
SMS-1181 |
1 |
40 |
SMS-1181 |
1 |
60 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
Sınav |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
SMS-1181 |
16 |
2 |
32 |
SMS-1181 |
16 |
1 |
16 |
SMS-1181 |
1 |
8 |
8 |
SMS-1181 |
16 |
1 |
16 |
SMS-1181 |
1 |
18 |
18 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
90 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Evaluates and applies the knowledge gained from basic theoretical and practical courses supported by textbooks, application tools and other resources containing up-to-date information in the field of Medical Documentation and Secretariat professionally. |
2 |
Using a foreign language at a basic level, she monitors the information in her field and communicates with colleagues, patients and patient relatives. |
3 |
Knows the medical terminology, terms and concepts related to human anatomy required by the field of Medical Documentation and Secretarial and uses them without errors. |
4 |
Develops himself/herself personally and professionally by updating the knowledge, skills and competencies related to his/her field with the awareness of lifelong learning. |
5 |
In order to solve complex and unpredictable problems encountered in applications related to the field of Medical Documentation and Secretariat, he takes part in the team and acts in accordance with organizational communication, management and organization, quality management and processes, and takes individual responsibility when necessary. |
6 |
Communicates effectively with colleagues, patients, relatives, physicians and other healthcare professionals.
|
7 |
Knows the principles and rules of the Medical Secretariat. Respects and protects patient rights and patient privacy.
|
8 |
Makes internal and external correspondence, classifies and files documents, organizes them, and carries out archive operations according to filing techniques.
|
9 |
It contributes to projects and activities for the social environment in which it lives, with a sense of social responsibility.
|
10 |
Coding diseases and procedures for diseases and health-related problems according to international classification systems.
|
11 |
Prepares and presents statistical data for health records.
|
12 |
Effectively uses basic computer programs, related technologies and office devices required for professional applications.
|
13 |
Recognizes the institutions and organizations in the health system, acts in accordance with the laws, regulations and legislation related to her duties, rights and responsibilities as an individual working in the field of Medical Documentation and Secretariat. |
14 |
With the knowledge and skills on the use of the Hospital Information Management System; makes surgeries and coding of diseases
|
|