HASTALIKLARIN ULUSLARARASI SINIFLANDIRILMASI |
TDS211 |
3 |
2 |
2 |
4,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Ön Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi ELİF ESRA ALTUNER |
Dersin Amacı |
Sağlık hizmeti sunumunda sağlık kayıtlarının önemini ve buna bağlı olarak sağlık sisteminde kullanılan kodlama sistemlerini, ICD-10 kodlamayı öğrenmeleri. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Defines ICD classification systems, defines ICD 8, ICD 9, ICD - 10 types |
|
|
|
1 |
ICD sınıflama sistemlerini tanımlar, ICD 8, ICD 9, ICD - 10 çeşitlerini tanımlar |
|
|
|
2 |
ICD-10 sınıflama yapısını, özel tabulasyon listelerini, sınıflandırma ailesini tanımlar. |
|
|
|
2 |
ICD-10 defines classification structure, special tabulation lists, classification family. |
|
|
|
3 |
Expertise-based versions of the ICD-10 define the level of coding knowledge of diseases. |
|
|
|
3 |
ICD-10 uzmanlığa dayanan uyarlamaları, hastalıkların kodlama bilgileri düzeylerini tanımlar. |
|
|
|
4 |
Alfabetik İndeksin Düzenlenmesi, yapısı, temel kodlama tekniklerini tanımlar. |
|
|
|
4 |
Arrangement of the Alphabetical Index, its structure, defines the basic coding techniques. |
|
|
|
5 |
Explains diseases and surgeries in accordance with the International Classification System. |
|
|
|
5 |
Hastalıkları ve Ameliyatları Uluslararası Sınıflandırması Sistemine uygun olarak açıklar. |
|
|
|
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
ICD’nin tanımı, tarihçesi, çeşitleri, ICD 10’un bölümleri, Alfebetik dizin ve özellikleri, Hastalıkların Alfabetik İndeksi, Alfabetik İndeks Kullanımında Kurallar |
Kaynaklar |
1. KURTULDU Aysu, Tıbbi Dokümantasyon ve ICD Sistemleri, TIBBİ DOKÜMANTASYON VE SEKRETERLİK
ÖNLİSANS PROGRAMI Ders Notları, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Yayınları,İstanbul.
2. Uluslar arası Hastalık Sınıflandırması Versiyon 10, http://www.anadoluissagligi.com/img/file_1071.pdf
3. International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems (ICD),
https://www.who.int/standards/classifications/classification-of-diseases
4. ICD 10 Version:2016, https://icd.who.int/browse10/2016/en#/
5. http://www.bilgitoplumu.gov.tr/wp-content/uploads/2015/02/050000_Eylem53.pdf
|
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Dersin içeriği, tanımı, hastalık sınıflandırma sistemleri hakkında genel bilgiler |
|
1 . Hafta |
Course content, definition, general information about disease classification systems |
|
2 . Hafta |
Historical process |
|
2 . Hafta |
Tarihsel süreç |
|
3 . Hafta |
Sınıflandırmaların kullanım alanları, amaçları, faydaları |
|
3 . Hafta |
Uses, purposes, benefits of classifications |
|
4 . Hafta |
Development process of the ICD (UHS) classification system |
|
4 . Hafta |
ICD (UHS) sınıflama sisteminin gelişim süreci |
|
5 . Hafta |
ICD (UHS) 10 sınıflama sistemi |
|
5 . Hafta |
ICD (UHS) 10 classification system |
|
6 . Hafta |
ICD (UHS) 10 system coding rules |
|
6 . Hafta |
ICD (UHS) 10 sistemi kodlama kuralları |
|
7 . Hafta |
ICD (UHS) 10 sistemi kodlama kuralları- düzeyler |
|
7 . Hafta |
ICD (UHS) 10 system coding rules - levels |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
ICD (UHS) 10 sistemi kodlama kuralları- işaretler, ekler, ibareler |
|
9 . Hafta |
ICD (UHS) 10 system coding rules - marks, appendices, phrases |
|
10 . Hafta |
ICD (UHS) 10 system level 1 – chapters |
|
10 . Hafta |
ICD (UHS) 10 sistemi 1.düzey – bölümler |
|
11 . Hafta |
ICD (UHS) 10 sistemi 1.düzey – bölümler- örnek çalışmaları |
|
11 . Hafta |
ICD (UHS) 10 system level 1 – chapters – case studies |
|
12 . Hafta |
ICD (UHS) 10 system level 2 - blocks |
|
12 . Hafta |
ICD (UHS) 10 sistemi 2.düzey- bloklar |
|
13 . Hafta |
ICD (UHS) 10 sistemi 3 ve 4.düzey- hastalıklar ve sağlıkla ilişkili durumlar |
|
13 . Hafta |
ICD (UHS) 10 system level 3 and 4 - diseases and health-related conditions |
|
14 . Hafta |
Case Studies |
|
14 . Hafta |
Örnek Çalışmalar |
|
15 . Hafta |
Genel Ders Tekrarı |
|
15 . Hafta |
Final Exam |
|
16 . Hafta |
Dönem Sonu Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
SMS-1181 |
1 |
40 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
|
1 |
1 |
120 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
120 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Evaluates and applies the knowledge gained from basic theoretical and practical courses supported by textbooks, application tools and other resources containing up-to-date information in the field of Medical Documentation and Secretariat professionally. |
X |
|
|
|
|
2 |
Using a foreign language at a basic level, she monitors the information in her field and communicates with colleagues, patients and patient relatives. |
X |
|
|
|
|
3 |
Knows the medical terminology, terms and concepts related to human anatomy required by the field of Medical Documentation and Secretarial and uses them without errors. |
X |
|
|
|
|
4 |
Develops himself/herself personally and professionally by updating the knowledge, skills and competencies related to his/her field with the awareness of lifelong learning. |
X |
|
|
|
|
5 |
In order to solve complex and unpredictable problems encountered in applications related to the field of Medical Documentation and Secretariat, he takes part in the team and acts in accordance with organizational communication, management and organization, quality management and processes, and takes individual responsibility when necessary. |
X |
|
|
|
|
6 |
Communicates effectively with colleagues, patients, relatives, physicians and other healthcare professionals.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Knows the principles and rules of the Medical Secretariat. Respects and protects patient rights and patient privacy.
|
X |
|
|
|
|
8 |
Makes internal and external correspondence, classifies and files documents, organizes them, and carries out archive operations according to filing techniques.
|
X |
|
|
|
|
9 |
It contributes to projects and activities for the social environment in which it lives, with a sense of social responsibility.
|
X |
|
|
|
|
10 |
Coding diseases and procedures for diseases and health-related problems according to international classification systems.
|
|
|
X |
|
|
11 |
Prepares and presents statistical data for health records.
|
X |
|
|
|
|
12 |
Effectively uses basic computer programs, related technologies and office devices required for professional applications.
|
X |
|
|
|
|
13 |
Recognizes the institutions and organizations in the health system, acts in accordance with the laws, regulations and legislation related to her duties, rights and responsibilities as an individual working in the field of Medical Documentation and Secretariat. |
X |
|
|
|
|
14 |
With the knowledge and skills on the use of the Hospital Information Management System; makes surgeries and coding of diseases
|
X |
|
|
|
|
|