Büro Yönetimi ve Sekreterlik-1 |
TDS104 |
2 |
2 |
0 |
4,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Ön Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Öğr.Gör. NEVİN BOZGÜL |
Dersin Amacı |
Yönetim ve büro yönetimi kavramlarını benimsetmek ve uygulamasını kavramak. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Learn the concepts of teamwork and team spirit |
|
|
|
1 |
Ekip çalışması ve takım ruhu kavramlarını öğrenir |
|
|
|
2 |
Yönetim, büro yönetimi ve yönetici kavramlarını açıklar. |
|
|
|
2 |
Explain the concepts of management, office management and manager. |
|
|
|
3 |
Defines office work and organizational structure of the office. |
|
|
|
3 |
Büro işleri ve büronun örgüt yapısını tanımlar. |
|
|
|
4 |
Bürolarda örgütleme ve organizasyon işlerinin nasıl yürütüldüğünü açıklar. |
|
|
|
4 |
Explains how organization and organization works are carried out in offices. |
|
|
|
5 |
Defines the issues of authority, responsibility and professional ethics. |
|
|
|
5 |
Yetki, sorumluluk ve mesleki etik konularını tanımlar. |
|
|
|
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Yönetim ve büro yönetimi kavramları; büro yönetiminin amacı ve fonksiyonları; büro yönetiminde planlama, büro yönetiminde örgütleme ve örgütleme ilkeleri, büro yönetiminde yöneltme kavramı, bürolarda koordinasyon, büro yönetiminde kontrol, kontrol türleri ve teknikleri, hareket ve zaman etüdü; bürolarda iş güvenliği ve iş güvenliğinin sağlanması. |
Kaynaklar |
Yrd. Doç. Dr. ÖZTÜRK BAŞPINAR Nuran, Büro Yönetimi,
Öğr. Gör. ÜNLÜ BAYRAMLI Ünverı, Nobel Yayın Dağıtım, 2003
TOPALOĞLU Melih, KOÇ Hakan, Ankara Büro Yönetimi, Kavramlar ve İlkeler, Seçkin Kitabevi, 2003, Ankara
DEMİR Perihan, Çağdaş Büro Yönetimi ve Sekreterlik, Alp Yayları, 2003,
AR Fikret A, Ankara Büro Yönetimi Teknikleri, Yargı Yayınları, 1996, Ankara |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Yönetim ve büro yönetimi kavramları |
|
1 . Hafta |
Management and office management concepts |
|
2 . Hafta |
Purpose and functions of office management |
|
2 . Hafta |
Büro yönetiminin amacı ve fonksiyonları |
|
3 . Hafta |
Büro yönetiminde planlama |
|
3 . Hafta |
Planning in office management |
|
4 . Hafta |
Office organization analysis and planning study |
|
4 . Hafta |
Büro kuruluş analizi ve planlama çalışması |
|
5 . Hafta |
Büro yönetiminde örgütleme ve örgütleme ilkeleri |
|
5 . Hafta |
Organization and organizing principles in office management |
|
6 . Hafta |
Formal office organization; Coordination in offices |
|
6 . Hafta |
Formal büro organizasyonu; Bürolarda koordinasyon |
|
7 . Hafta |
Genel ders tekrarı |
|
7 . Hafta |
General course repetition |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara sınav |
|
9 . Hafta |
Büro yönetiminde yöneltme kavramı, ekip çalışması ve takım ruhu |
|
9 . Hafta |
The concept of orientation, teamwork and team spirit in office management |
|
10 . Hafta |
Professional ethics and communication in offices |
|
10 . Hafta |
Bürolarda mesleki etik ve iletişim |
|
11 . Hafta |
Liderlik, yetki ve sorumluluk kavramlar |
|
11 . Hafta |
Leadership, authority and responsibility concepts |
|
12 . Hafta |
Staff training and orientation |
|
12 . Hafta |
Personel eğitimi ve oryantasyon |
|
13 . Hafta |
Büro yönetiminde kontrol, kontrol türleri ve ve teknikleri |
|
13 . Hafta |
Control, control types and techniques in office management |
|
14 . Hafta |
Motion and time study |
|
14 . Hafta |
Hareket ve zaman etüdü |
|
15 . Hafta |
Bürolarda iş güvenliği ve iş güvenliğinin sağlanması |
|
15 . Hafta |
Ensuring occupational safety and security in offices |
|
16 . Hafta |
Dönem sonu sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
SMS-1181 |
1 |
40 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
|
0 |
0 |
100 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
20 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
120 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Evaluates and applies the knowledge gained from basic theoretical and practical courses supported by textbooks, application tools and other resources containing up-to-date information in the field of Medical Documentation and Secretariat professionally. |
|
X |
|
|
|
2 |
Using a foreign language at a basic level, she monitors the information in her field and communicates with colleagues, patients and patient relatives. |
X |
|
|
|
|
3 |
Knows the medical terminology, terms and concepts related to human anatomy required by the field of Medical Documentation and Secretarial and uses them without errors. |
X |
|
|
|
|
4 |
Develops himself/herself personally and professionally by updating the knowledge, skills and competencies related to his/her field with the awareness of lifelong learning. |
|
X |
|
|
|
5 |
In order to solve complex and unpredictable problems encountered in applications related to the field of Medical Documentation and Secretariat, he takes part in the team and acts in accordance with organizational communication, management and organization, quality management and processes, and takes individual responsibility when necessary. |
|
|
X |
|
|
6 |
Communicates effectively with colleagues, patients, relatives, physicians and other healthcare professionals.
|
|
X |
|
|
|
7 |
Knows the principles and rules of the Medical Secretariat. Respects and protects patient rights and patient privacy.
|
X |
|
|
|
|
8 |
Makes internal and external correspondence, classifies and files documents, organizes them, and carries out archive operations according to filing techniques.
|
X |
|
|
|
|
9 |
It contributes to projects and activities for the social environment in which it lives, with a sense of social responsibility.
|
X |
|
|
|
|
10 |
Coding diseases and procedures for diseases and health-related problems according to international classification systems.
|
X |
|
|
|
|
11 |
Prepares and presents statistical data for health records.
|
X |
|
|
|
|
12 |
Effectively uses basic computer programs, related technologies and office devices required for professional applications.
|
X |
|
|
|
|
13 |
Recognizes the institutions and organizations in the health system, acts in accordance with the laws, regulations and legislation related to her duties, rights and responsibilities as an individual working in the field of Medical Documentation and Secretariat. |
X |
|
|
|
|
14 |
With the knowledge and skills on the use of the Hospital Information Management System; makes surgeries and coding of diseases
|
X |
|
|
|
|
|