SES FİZİĞİ VE AKUSTİK PRENSİPLER |
ODYM116 |
2 |
2 |
0 |
4,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Ön Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Öğrencilerin dalga hareketlerinin oluşumunu, davranışlarını, özelliklerini ve sesin ne olduğunu, nasıl oluşturulduğunu, sesin akustik yapısı insan sesinin fizyolojik etkisi ve insan kulağı ile enstrumanlar arasındaki ölçümlerin kalibrasyon prensipleri ,konuşma ve ses tonunun akustik yapısı ve özelliklerini, dış ve orta kulakta ilerleyişini, sesin psikolojik özellikleri öğrenmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Find out what a wave is, how they are created, and how many types there are |
|
|
|
1 |
Dalganın ne olduğunu, nasıl oluşturulduklarını ve dalgaların kaç çeşit olduğunu öğrenme |
|
|
|
2 |
Dalgalar hangi ortamlarda yayılırlar, yayılma hızlarının nelere bağlı olduğunu anlama |
|
|
|
2 |
Understanding in which media do waves propagate, what their speed of propagation depends on |
|
|
|
3 |
To learn the concepts of period, frequency, wavelength, propagation speed, phase and phase difference and the relations between them. |
|
|
|
3 |
Dalgalara dair periyot, frekans, dalga boyu, yayılma hızı faz ve faz farkı kavramlarını ve bunlar arasındaki ilişkileri öğrenme |
|
|
|
4 |
Ses dalgalarının davranışlarını (yansıma, soğrulma ve geçme…) öğrenme |
|
|
|
4 |
Learning the behavior of sound waves (reflection, absorption and passing…) |
|
|
|
5 |
To learn the concepts of sound intensity, sound quality and timbre, which are the sensory properties of sound. |
|
|
|
5 |
Sesin Duyusal özellikleri olan ses şiddeti, sesin niteliği ve tını kavramlarını öğrenme |
|
|
|
6 |
dB ölçeği ve işitme ölçümlerinde kullanılmasını öğrenme |
|
|
|
6 |
learn to use the dB scale and hearing measurements |
|
|
|
7 |
Learning to distinguish the relationship between the subjective interpretation of sound intensity and the level of physical violence |
|
|
|
7 |
Ses şiddetinin öznel yorumu ile fiziksel şiddet düzeyi arasındaki ilişkiyi ayırt edebilmeyi öğrenme |
|
|
|
8 |
Rezonans olayı ve akustik empedans kavramlarını öğrenme |
|
|
|
8 |
Learning the concepts of resonance phenomenon and acoustic impedance |
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Akustik konulara giriş, sesin fiziksel özellikleri, ses dalgalarının enerjisi, gücü ve şiddeti, kulak ve işitmenin fizik esasları, işitmenin teorik mekanizmaları, odyometrik incelemelerde kullanılan sessiz odaların akustik yapısı, sesin psikolojik özellikleri, odyolojik test bataryalarının fiziksel çalışma prensipleri |
Kaynaklar |
1.Fizik-1, Frederick J. Keller vd. /McGraw-Hill_Litaratür Yayınları/2005
2. Nimettullah Esmer- Metin Akıner – Ahmet Karasalihoğlu- Mustafa R. Saatçi ‘ Klinik Odyoloji ‘ Bilim Yayınları 1995 |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Dalga Hareketi |
|
1 . Hafta |
Wave Motion |
|
2 . Hafta |
Periodic Waves |
|
2 . Hafta |
Periyodik Dalgalar |
|
3 . Hafta |
Ses Dalgalarının Periyodik Özellikleri |
|
3 . Hafta |
Periodic Properties of Sound Waves |
|
4 . Hafta |
Phonetics of speech, speech perception audibility |
|
4 . Hafta |
Konuşmanın fonetiği, konuşma algısı duyulabilirlik |
|
5 . Hafta |
Ses şiddet düzeyinin ölçülmesi ve birimleri |
|
5 . Hafta |
Measurement of sound intensity level and its units |
|
6 . Hafta |
Sound pressure level Noise and its types |
|
6 . Hafta |
Ses basınç düzeyi Gürültü ve tipleri |
|
7 . Hafta |
Akustik empedans Rezonans |
|
7 . Hafta |
Acoustic impedance Resonance |
|
8 . Hafta |
MIDTERM |
|
8 . Hafta |
ARA SINAV |
|
9 . Hafta |
Odyometrik incelemelerde kullanılan sessiz odaların akustik yapısı |
|
9 . Hafta |
Acoustic structure of silent rooms used in audiometric examinations |
|
10 . Hafta |
Doppler Effect |
|
10 . Hafta |
Doppler Etkisi |
|
11 . Hafta |
Dış kulakta ve iç kulakta sesin iletimi |
|
11 . Hafta |
Conduction of sound in the outer and inner ear |
|
12 . Hafta |
Hearing levels Psychological properties of sound |
|
12 . Hafta |
İşitme seviyeleri Sesin psikolojik özellikleri |
|
13 . Hafta |
Akustik Prensipler |
|
13 . Hafta |
Acoustic Principles |
|
14 . Hafta |
Physical working principles of audiological test batteries |
|
14 . Hafta |
Odyolojik test bataryalarının fiziksel çalışma prensipleri |
|
15 . Hafta |
Genel Tekrar |
|
15 . Hafta |
An overview |
|
16 . Hafta |
Dönem Sonu Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
SMS-1181 |
1 |
40 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
SMS-1181 |
16 |
2 |
32 |
SMS-1181 |
16 |
2 |
32 |
SMS-1181 |
16 |
1 |
16 |
SMS-1181 |
2 |
9 |
18 |
SMS-1181 |
1 |
8 |
8 |
SMS-1181 |
1 |
14 |
14 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
120 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İşitme kaybı ve denge bozukluğu hastalarının tanısında bilimsel yöntemleri bilir ve yetkisi dahilinde olanları uygular, gerektiğinde hastaya tedavi ve rehabilitasyon konusunda danışmanlık yapar. |
X |
|
|
|
|
2 |
Kulak Burun Boğaz (KBB) servislerinin işitme ve denge bozuklukları hastalarının tanısında gerekli olan sübjektif ve objektif testleri yetkisi dahilinde uygular. |
X |
|
|
|
|
3 |
İşitme kayıplı hastalara tedavi ve rehabilitasyon için yardımcı işitme cihazları ve koklea implant gibi seçenekler sunar, işitme cihazlarını hastaya uyarlar. |
X |
|
|
|
|
4 |
İşitme kaybına bağlı konuşma bozuklukları ve terapisi hakkında bilgi sahibi olur ve gerektiğinde bu konuda danışmanlık yapar. |
X |
|
|
|
|
5 |
Kulağın yapı ve işlevinin beyin ile ilişkisini kurar; sesin oluşumu, kulakta sesin çevrimi ve beyinde değerlendirilmesi sürecini yorumlar. |
X |
|
|
|
|
6 |
Sağlık bakanlığı tarama programındaki yeni doğan ve çocuklarda gerekli işitme testlerini tanır, uygular ve yorumlar. |
X |
|
|
|
|
7 |
İşitme cihazı satışı, bakım-onarımı ve uygulamasından ve merkezin faaliyetlerinden sorumludur. |
X |
|
|
|
|
8 |
Mesleki bilgi ve beceri kazanmalarının yanı sıra, hasta ile etkin iletişim kurar, ekip içerisinde uyumlu çalışır, sorunları fark eder ve çözer. |
X |
|
|
|
|
9 |
Türkçe ve yabancı dil bilgisini kavrar, ulusal ve uluslararası düzeyde mesleki gelişmeleri değerlendirir ve karşılaştırır. |
X |
|
|
|
|
10 |
Kalite, iş etiği ve sosyal sorumluluk, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, sosyal haklar ve sosyal adalet bilincini kazanır ve görev aldığı yerlerde uygular. |
X |
|
|
|
|
11 |
İşyerinde yeni bir sistem kurulması veya makine ya da cihaz alınması halinde kurulacak sistem veya alınacak makine ile ilgili olarak risk değerlendirmesi yapar, sağlık ve güvenlik yönünden aranan özellikleri belirler bu özelliklere uygun sistemini kurar. |
X |
|
|
|
|
12 |
Odyometri alanı ve bu alana yakın disiplinlerle yaptığı çalışmalar, uygulamalar ve sosyal deneyimler üzerine seminer, kongre, konferans, sempozyum gibi toplantılarda veya sosyal sorumluluk projelerinde yer alır. |
X |
|
|
|
|
|