FİZYOLOJİ |
OSAG105 |
1 |
2 |
0 |
4,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Ön Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı; öğrencilere vücut sistemleri ve bu sistemlerin hücresel ve sistemik düzeyde kontrolünün nasıl olduğunun anlatılması ve öğrencilerin insan vücudunun yapı ve işleyişi ile ilgili öğrendikleri bilgileri, diğer bilimleri öğrenme aşamasında temel oluşturmak adına kullanabilmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Define the concept of physiology (study of normal function). |
|
|
|
1 |
Fizyoloji (normal fonksiyonun çalışması) kavramını tanımlayabilir. |
|
|
|
2 |
İnsan vücudunun kimyasal, hücresel, dokusal düzeyde organizasyonu ve işlevsel organizasyonunu açıklayabilir. |
|
|
|
2 |
Explain the organization and functional organization of the human body at the chemical, cellular and textural level. |
|
|
|
3 |
Explain the structural features of all body systems. |
|
|
|
3 |
Tüm vücut sistemlerinin yapısal özelliklerini açıklayabilir. |
|
|
|
4 |
Vücutta genel düzenleme mekanizmalarını ve işlevlerini açıklayabilir. |
|
|
|
4 |
Explain the general regulation mechanisms and functions in the body. |
|
|
|
5 |
Explain the roles of organ systems in homeostasis. |
|
|
|
5 |
Organ sistemlerinin homeostazdaki rollerini açıklayabilir. |
|
|
|
6 |
Sağlıklı yaşam için Sindirim, Solunum, Kan, Dolaşım ve Boşaltım işlevlerinin nasıl gerçekleştiğini ve aralarındaki ilişkinin nasıl düzenlendiğini tanımlayabilir. |
|
|
|
6 |
For a healthy life, he/she can define how Digestive, Respiratory, Blood, Circulatory and Excretion functions occur and how the relationship between them is regulated. |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu ders kapsamında; Fizyolojiye Giriş: Genel Fizyoloji, Hücre Fizyolojisi, Sinir ve Kas Fizyolojisi, Kan Fizyolojisi, Kardiyovasküler Sistem Fizyolojisi, Dolaşım Sistemi Fizyolojisi, Solunum Sistemi Fizyolojisi konuları işlenecektir |
Kaynaklar |
1. Guyton Hall “Tıbbi Fizyoloji” (ISBN 978-975-420-558-9)
2. Ganong “Tıbbi Fizyoloji” (ISBN 978-975-420-826-9) |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Fizyolojide temel kavram ve terimleri, Homeostaz |
|
1 . Hafta |
Basic concepts and terms in physiology, Homeostasis
|
|
2 . Hafta |
Cells and tissues |
|
2 . Hafta |
Hücre ve dokular |
|
3 . Hafta |
Uyarılabilir dokular ve kas sistemi |
|
3 . Hafta |
Excitable tissues and musculature |
|
4 . Hafta |
Respiratory system |
|
4 . Hafta |
Solunum sistemi |
|
5 . Hafta |
Kanda oksijen ve karbondioksitin taşınması ve fonksiyonları |
|
5 . Hafta |
Transport and functions of oxygen and carbon dioxide in the blood |
|
6 . Hafta |
Functions of the heart, blood and lymph circulation and fluid-electrolytes |
|
6 . Hafta |
Kalbin fonksiyonları, kan ve lenf dolaşımı ve sıvı-elektrolitler |
|
7 . Hafta |
Kanın bileşenleri |
|
7 . Hafta |
Components of blood |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Sinir sistemi |
|
9 . Hafta |
Nervous system |
|
10 . Hafta |
Immune system |
|
10 . Hafta |
İmmün sistem |
|
11 . Hafta |
Endokrin sistem |
|
11 . Hafta |
Endocrine system |
|
12 . Hafta |
Excretory system |
|
12 . Hafta |
Boşaltım sistemi |
|
13 . Hafta |
Sindirim sistemi ve Üreme sistemi |
|
13 . Hafta |
Digestive system and Reproductive system |
|
14 . Hafta |
Sense organs |
|
14 . Hafta |
Duyu organları |
|
15 . Hafta |
Vücutta bulunan bezler |
|
15 . Hafta |
Glands in the body |
|
16 . Hafta |
Dönem Sonu Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
SMS-1181 |
1 |
40 |
SMS-1181 |
1 |
60 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
SMS-1181 |
16 |
3 |
48 |
SMS-1181 |
16 |
3 |
48 |
SMS-1181 |
1 |
8 |
8 |
SMS-1181 |
1 |
16 |
16 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
120 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Evaluates and applies the knowledge gained from basic theoretical and practical courses supported by textbooks, application tools and other resources containing up-to-date information in the field of Medical Documentation and Secretariat professionally. |
2 |
Using a foreign language at a basic level, she monitors the information in her field and communicates with colleagues, patients and patient relatives. |
3 |
Knows the medical terminology, terms and concepts related to human anatomy required by the field of Medical Documentation and Secretarial and uses them without errors. |
4 |
Develops himself/herself personally and professionally by updating the knowledge, skills and competencies related to his/her field with the awareness of lifelong learning. |
5 |
In order to solve complex and unpredictable problems encountered in applications related to the field of Medical Documentation and Secretariat, he takes part in the team and acts in accordance with organizational communication, management and organization, quality management and processes, and takes individual responsibility when necessary. |
6 |
Communicates effectively with colleagues, patients, relatives, physicians and other healthcare professionals. |
7 |
Knows the principles and rules of the Medical Secretariat. Respects and protects patient rights and patient privacy. |
8 |
Makes internal and external correspondence, classifies and files documents, organizes them, and carries out archive operations according to filing techniques. |
9 |
It contributes to projects and activities for the social environment in which it lives, with a sense of social responsibility. |
10 |
Coding diseases and procedures for diseases and health-related problems according to international classification systems. |
11 |
Prepares and presents statistical data for health records. |
12 |
Effectively uses basic computer programs, related technologies and office devices required for professional applications. |
13 |
Recognizes the institutions and organizations in the health system, acts in accordance with the laws, regulations and legislation related to her duties, rights and responsibilities as an individual working in the field of Medical Documentation and Secretariat. |
14 |
With the knowledge and skills on the use of the Hospital Information Management System; makes surgeries and coding of diseases |
|