ANATOMİ |
OSAG101 |
1 |
2 |
0 |
4,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Ön Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Prof.Dr. FATİH KABAKAŞ |
Dersin Amacı |
Bu derste öğrenciler , temel anatomi bilgileri, terminoloji, kemik, eklem, kas ve anatomiksistemler hakkında genel bilgiler, lokomotor sistem ,dolaşım sistemi, solunum sistemi, sinir sistemi, ürogenital sistem ve endokrin sistem hakkında temel bilgileri edinir. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Explain the anatomy of the excretory system and its integrity with other systems. |
|
|
|
1 |
Boşaltım sistemi anatomisini ve diğer sistemlerle bütünlük halinde açıklayabilir. |
Anlatım, Soru-cevap, Örnek Olay |
|
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
2 |
Kulak ve göz anatomisini ve diğer sistemlerle bütünlük halinde açıklayabilir. |
Anlatım, Soru-cevap, Örnek Olay |
Sınav |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
2 |
Can explain the anatomy of the ear and eye and in integrity with other systems. |
|
|
|
3 |
Explain cardiopulmonary system anatomy and integrity with other systems. |
|
|
|
3 |
Kardiyopulmoner sistem anatomisi ve diğer sistemlerle bütünlük halinde açıklayabilir. |
Anlatım, Soru-cevap, Örnek Olay |
Sınav |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
4 |
Sindirim sistemi anatomisi ve diğer sistemlerle bütünlük halinde açıklayabilir. |
Anlatım, Soru-cevap, Örnek Olay |
Sınav |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
4 |
Explain the anatomy of the digestive system and its integrity with other systems. |
|
|
|
5 |
Explain the anatomy of the urogenital system and its relationship with other systems as a whole. |
|
|
|
5 |
Ürogenital sisitem anatomisi ve diğer sistemlerle ilişkisini bütünlük halinde açıklayabilir. |
Anlatım, Soru-cevap, Örnek Olay |
Sınav |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
6 |
anatomik terimleri ve anatomi terminolojisinin temel kavramlarını açıklayabilir. |
Anlatım, Soru-cevap, Örnek Olay |
Sınav |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
6 |
Explain anatomical terms and basic concepts of anatomy terminology. |
|
|
|
7 |
Explain the anatomy of the nervous system and its relationship with other systems as a whole. |
|
|
|
7 |
sinir sistemi anatomisi ve diğer sistemlerle ilişkisini bütünlük halinde açıklayabilir. |
Anlatım, Soru-cevap, Örnek Olay |
Sınav |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bu ders anatomiye giriş, kafatası kemikleri, pelvis, üst ve alt ekstremite kemikleri, omurga, göğüs, eklemler, alt ve üst ekstremite kasları, SCALP ve yüz ve çiğneme kaslarını dolaşım, solunum, sinir, ürogenital ve endokrin sistemlerini içerir. |
Kaynaklar |
Fonksiyonel Anatomi, Ekstremiteler ve Sırt Bölgesi, Doğan Taner
Sobotta İnsan Anatomisi Atlası, Cilt I-II Putz R, Pabst R 2000.
Mutluay D.Ş, Sağlık bilimleri için anatomi,Akademisyen kitabevi 2020
Hatipoğlu M.T,Hatipoğlu H.G,Yüksekokullar Anatomi ders kitabı,3.Baskı,Hatipoğlu Basım ve Yayım.2013 |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Anatomi terimleri |
|
1 . Hafta |
anatomy terms |
|
2 . Hafta |
Anatomy of the excretory system and briefly working, anatomical terms that will be encountered in our practice |
|
2 . Hafta |
Boşaltım sistemi anatomisi ve kısaca çalışma, şekli pratiğimizde karşımıza çıkacak anatomik terimler |
|
3 . Hafta |
Kulak anatomisi ve kısaca çalışma, şekli pratiğimizde karşımıza çıkacak anatomik terimler |
|
3 . Hafta |
Ear anatomy and briefly working, anatomical terms that will be encountered in our practice |
|
4 . Hafta |
Cardiopulmonary anatomy and briefly working, anatomical terms that will be encountered in our practice |
|
4 . Hafta |
Kardiyopulmoner anatomi ve kısaca çalışma, şekli pratiğimizde karşımıza çıkacak anatomik terimler |
|
5 . Hafta |
Sindirim sistemi ve kısaca çalışma, şekli pratiğimizde karşımıza çıkacak anatomik terimler |
|
5 . Hafta |
Digestive system and briefly working, anatomical terms that will be encountered in our practice |
|
6 . Hafta |
Respiratory system and briefly working, anatomical terms that will be encountered in our practice |
|
6 . Hafta |
Solunum sistemi ve kısaca çalışma, şekli pratiğimizde karşımıza çıkacak anatomik terimler |
|
7 . Hafta |
Genel tekrar |
|
7 . Hafta |
An overview |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Göz anatomisi ve kısaca çalışma, şekli pratiğimizde karşımıza çıkacak anatomik terimler |
|
9 . Hafta |
Eye anatomy and briefly working, anatomical terms that will be encountered in our practice |
|
10 . Hafta |
Nervous system anatomy and briefly working, anatomical terms that will be encountered in our practice |
|
10 . Hafta |
Sinir sistemi anatomisi ve kısaca çalışma, şekli pratiğimizde karşımıza çıkacak anatomik terimler |
|
11 . Hafta |
Hareket sistemi anatomisi ve kısaca çalışma, şekli pratiğimizde karşımıza çıkacak anatomik terimler |
|
11 . Hafta |
Anatomy of the movement system and briefly working, anatomical terms that will be encountered in our practice |
|
12 . Hafta |
Endocrine system and briefly working, anatomical terms that will be encountered in our practice |
|
12 . Hafta |
Endokrin sistemi ve kısaca çalışma, şekli pratiğimizde karşımıza çıkacak anatomik terimler |
|
13 . Hafta |
Genital sistem anatomisi ve kısaca çalışma, şekli pratiğimizde karşımıza çıkacak anatomik terimler |
|
13 . Hafta |
Genital system anatomy and briefly working, anatomical terms that will be encountered in our practice |
|
14 . Hafta |
An overview |
|
14 . Hafta |
Genel tekrar |
|
15 . Hafta |
Genel tekrar |
|
15 . Hafta |
An overview |
|
16 . Hafta |
Dönem sonu sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
SMS-1181 |
2 |
40 |
SMS-1181 |
1 |
60 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
Sınav |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
SMS-1181 |
16 |
3 |
48 |
SMS-1181 |
16 |
3 |
48 |
SMS-1181 |
1 |
8 |
8 |
SMS-1181 |
1 |
16 |
16 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
120 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Evaluates and applies the knowledge gained from basic theoretical and practical courses supported by textbooks, application tools and other resources containing up-to-date information in the field of Medical Documentation and Secretariat professionally. |
2 |
Using a foreign language at a basic level, she monitors the information in her field and communicates with colleagues, patients and patient relatives. |
3 |
Knows the medical terminology, terms and concepts related to human anatomy required by the field of Medical Documentation and Secretarial and uses them without errors. |
4 |
Develops himself/herself personally and professionally by updating the knowledge, skills and competencies related to his/her field with the awareness of lifelong learning. |
5 |
In order to solve complex and unpredictable problems encountered in applications related to the field of Medical Documentation and Secretariat, he takes part in the team and acts in accordance with organizational communication, management and organization, quality management and processes, and takes individual responsibility when necessary. |
6 |
Communicates effectively with colleagues, patients, relatives, physicians and other healthcare professionals. |
7 |
Knows the principles and rules of the Medical Secretariat. Respects and protects patient rights and patient privacy. |
8 |
Makes internal and external correspondence, classifies and files documents, organizes them, and carries out archive operations according to filing techniques. |
9 |
It contributes to projects and activities for the social environment in which it lives, with a sense of social responsibility. |
10 |
Coding diseases and procedures for diseases and health-related problems according to international classification systems. |
11 |
Prepares and presents statistical data for health records. |
12 |
Effectively uses basic computer programs, related technologies and office devices required for professional applications. |
13 |
Recognizes the institutions and organizations in the health system, acts in accordance with the laws, regulations and legislation related to her duties, rights and responsibilities as an individual working in the field of Medical Documentation and Secretariat. |
14 |
With the knowledge and skills on the use of the Hospital Information Management System; makes surgeries and coding of diseases |
|