BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ |
TDS101 |
1 |
2 |
2 |
4,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Ön Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Öğr.Gör. MUHAMMED ŞEHAB |
Dersin Amacı |
Dersin temel hedefi, Öğrencilere ön lisans eğitimi süresince ve meslek hayatındakullanabileceği ve gereksinim duyacağı bilgi ve iletişim teknolojileri yeterliklerini kazandırmaktır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Will be able to explain the concepts of computer hardware and software. Defines computer hardware parts. |
|
|
|
1 |
Bilgisayar donanım ve yazılım kavramlarını açıklayabilecektir. Bilgisayar Donanım parçalarını tanımlar. |
|
|
|
2 |
Ofis yazılımlarını etkin kullanabilecektir. Yerine getirilmesi istenilen işlemi işlem tablolarını kullanılır. |
|
|
|
2 |
Will be able to use office software effectively. Transaction tables are used for the desired operation. |
|
|
|
3 |
Define the basic concepts of computer networking. List the basic elements that make up the computer network |
|
|
|
3 |
Bilgisayar ağı ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir. Bilgisayar ağını oluşturan temel öğeleri sıralar |
|
|
|
4 |
İnternet kullanımını geliştirir ve internetin alt yapısını açıklar.İnternet üzerinde iletişimi sağlayan ortak dile ilişkin temel kavramları açıklar. |
|
|
|
4 |
It improves the use of the Internet and explains the infrastructure of the Internet. Explains the basic concepts of the common language that enables communication on the Internet. |
|
|
|
5 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Bilgi ve iletişim teknolojilerine ait temel kuramsal bilgilerin verilmesinin ve pratik becerilerin kazandırılmasının amaçlandığı ders, bu bağlamda masaüstü ve mobil işletim sistemleri, bilgisayar ağyapıları, ofis yazılımlarının temel seviyede kullanımı, algoritma mantığı, bilişim etiği ve güvenlik, dijitalvatandaşlık ve güncel İnternet teknolojileri konularını içermektedir |
Kaynaklar |
GÜNEŞ Ali, Bilgisayar 1-2 Temel Bilgisayar Becerileri, Pegem Akademi Yayınları,
Ed. ŞAHİN Sami, Eğitimde Bilişim Teknolojileri I-II Pegem Akademi Yayıncılık |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Bilgi teknolojileri temel kavramlar, bilgi toplumu |
|
1 . Hafta |
Information technologies basic concepts, information society |
|
2 . Hafta |
Computer organization, computer hardware, input-output units, memory and other hardware |
|
2 . Hafta |
Bilgisayar örgütlenmesi, bilgisayar donanımı, girdi-çıktı birimleri, bellek ve diğer donanımlar |
|
3 . Hafta |
Bilgisayar yazılımı, yazılımın bileşenleri, programlama ve işletim sistemi |
|
3 . Hafta |
Computer software, components of software, programming and operating system |
|
4 . Hafta |
Common elements of office software, training and termination of software, menus, shortcuts, applications and others |
|
4 . Hafta |
Ofis yazılımlarının ortak öğeleri, yazılımların alıştırılması ve sona erdirilmesi, menüler, kısayollar, uygulamalar ve diğerleri |
|
5 . Hafta |
Ofis yazılımlarının ortak öğeleri, yazılımların alıştırılması ve sona erdirilmesi, menüler, kısayollar, uygulamalar ve diğerleri |
|
5 . Hafta |
Spreadsheets, basic concepts and use of spreadsheets |
|
6 . Hafta |
Spreadsheets, basic concepts and use of spreadsheets |
|
6 . Hafta |
İşlem tabloları, temel kavramlar ve işlem tablosu kullanımı |
|
7 . Hafta |
Sunu programları, sunu programlarının temel özellikleri ve kullanımı |
|
7 . Hafta |
Presentation programs, basic features and usage of presentation programs |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Resim ve çizim programları, bu tür programları kullanma |
|
9 . Hafta |
Painting and drawing programs, using such programs |
|
10 . Hafta |
Database, basic concepts, database usage |
|
10 . Hafta |
Veri tabanı, temel kavramlar, veri tabanı kullanımı |
|
11 . Hafta |
Bilgisayar ağları, temel kavramlar ve tanımları, bilgisayar ağları bileşenleri ve türleri |
|
11 . Hafta |
Computer networks, basic concepts and definitions, components and types of computer networks |
|
12 . Hafta |
Use of the Internet, basic concepts, WWW, Browsers, FTP, Search Engines, e-mail and others |
|
12 . Hafta |
İnternetin kullanımı, temel kavramlar, WWW,Browserlar, FTP, Arama Motorları, e-mail ve diğerleri |
|
13 . Hafta |
Bilgisayar yardımı ile problem çözme, algoritma ve akış şemaları, sistem analizi ve tasarımı, bilgi sistemleri |
|
13 . Hafta |
Computer aided problem solving, algorithms and flowcharts, system analysis and design, information systems |
|
14 . Hafta |
Who is a digital citizen? Behaviors that we need to pay attention to in virtual environments, security in virtual environments. |
|
14 . Hafta |
Dijital vatandaş kimdir? Sanal ortamlarda dikkat etmemiz gereken davranışlar, sanal ortamlarda güvenlik. |
|
15 . Hafta |
Genel tekrar |
|
15 . Hafta |
An overview |
|
16 . Hafta |
Dönem sonu sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
SMS-1181 |
1 |
40 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
SMS-1181 |
1 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
SMS-1181 |
16 |
2 |
32 |
SMS-1181 |
16 |
2 |
32 |
SMS-1181 |
1 |
8 |
8 |
SMS-1181 |
16 |
1 |
16 |
SMS-1181 |
1 |
18 |
18 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
106 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Evaluates and applies the knowledge gained from basic theoretical and practical courses supported by textbooks, application tools and other resources containing up-to-date information in the field of Medical Documentation and Secretariat professionally. |
X |
|
|
|
|
2 |
Using a foreign language at a basic level, she monitors the information in her field and communicates with colleagues, patients and patient relatives. |
X |
|
|
|
|
3 |
Knows the medical terminology, terms and concepts related to human anatomy required by the field of Medical Documentation and Secretarial and uses them without errors. |
X |
|
|
|
|
4 |
Develops himself/herself personally and professionally by updating the knowledge, skills and competencies related to his/her field with the awareness of lifelong learning. |
X |
|
|
|
|
5 |
In order to solve complex and unpredictable problems encountered in applications related to the field of Medical Documentation and Secretariat, he takes part in the team and acts in accordance with organizational communication, management and organization, quality management and processes, and takes individual responsibility when necessary. |
X |
|
|
|
|
6 |
Communicates effectively with colleagues, patients, relatives, physicians and other healthcare professionals. |
X |
|
|
|
|
7 |
Knows the principles and rules of the Medical Secretariat. Respects and protects patient rights and patient privacy. |
X |
|
|
|
|
8 |
Makes internal and external correspondence, classifies and files documents, organizes them, and carries out archive operations according to filing techniques. |
X |
|
|
|
|
9 |
It contributes to projects and activities for the social environment in which it lives, with a sense of social responsibility. |
X |
|
|
|
|
10 |
Coding diseases and procedures for diseases and health-related problems according to international classification systems. |
X |
|
|
|
|
11 |
Prepares and presents statistical data for health records. |
X |
|
|
|
|
12 |
Effectively uses basic computer programs, related technologies and office devices required for professional applications. |
X |
|
|
|
|
13 |
Recognizes the institutions and organizations in the health system, acts in accordance with the laws, regulations and legislation related to her duties, rights and responsibilities as an individual working in the field of Medical Documentation and Secretariat. |
X |
|
|
|
|
14 |
With the knowledge and skills on the use of the Hospital Information Management System; makes surgeries and coding of diseases |
X |
|
|
|
|
|