Dersin Adı Ders Kodu Yarıyılı Teori
(Saat/Hafta)
Uygulama
(Saat/Hafta)
Akts
BÜRO YÖNETİMİ VE SEKRETERLİK-II TDS203 3 2 0 4,0
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin Dili
Dersin Türü Ön Lisans
Dersin sorumlusu(ları) Öğr.Gör. NEVİN BOZGÜL
Dersin Amacı Büro yönetimi ile sekreterlik becerilerini birleştirerek, mesleki açıdan gerekli sekreterlik kurallarını kavratmak.
Dersin Verilme Şekli Örgün
Sıra No Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Değerlendirme Yöntemleri Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5)
1 Explains the duties and responsibilities of the secretary by making a definition.
1 Sekreterin tanımı yaparak görev ve sorumluluklarını açıklar. Anlatım Sınav 1, 5
2 Tıbbi sekreterin tanımı, görevi ve sorumluluklarını bilir. Anlatım, Soru-cevap Sınav 1, 5
2 Knows the definition, duties and responsibilities of a medical secretary.
3 Knows how to communicate with patients and their relatives.
3 Hasta ve hasta yakınları ile nasıl iletişim kurması gerektiğini bilir. Anlatım, Soru-cevap Sınav 2
4 İletişim ve etkili konuşma yöntemleri kavramlarını açıklar. Anlatım, Soru-cevap Sınav 2
4 Explain the concepts of communication and effective speaking methods.
5 Explains efficiency and work simplification methods in offices.
5 Bürolarda verimlilik ve iş basitleştirme yöntemlerini açıklar. Anlatım, Soru-cevap Sınav 4, 5
6 Telefonla ve yüz yüze iletişim konusunu uygulamalı olarak gerçekleştirir. Anlatım Sınav 2, 4
6 Realizes the subject of telephone and face-to-face communication practically.
7 Uses office tools and equipment.
7 Büro araç ve gereçlerini kullanır. Anlatım, Soru-cevap Sınav 4, 12
8 Yöneticisi ve diğer iş arkadaşlarıyla mesleki etik kuralları doğrultusunda doğru iletişim kurar. Anlatım, Soru-cevap Sınav 1, 2
8 Communicates correctly with his manager and other colleagues in line with professional ethical rules.
9
9
10
10
11
11
12
12
13
13
14
14
15
15
Dersin İçeriği
Sekreterliğin tanımı ve sekreterlik çeşitleri, sekreterin görev ve sorumlulukları, tıbbi sekreterin tanımı, görevleri ve sorumlulukları, tıbbi sekreterin sağlık ekibi içindeki yeri ve diğer sekreterlik çeşitlerinden farklılıkları, tıbbi sekreterin sağlık personeli, hasta ve hasta yakınları ile olan ilişkisi, sekreterin toplantı düzenlemede görevleri ve toplantı çeşitleri, güzel konuşma ve etkili konuşma yöntemleri, iletişim, sekreterlikte masa üstü verimliliği, büro makineleri, büro araç ve gereçleri, iş basitleştirme yöntemleri ve bürolarda verimlilik, sekreterlik hizmetlerinde randevu alma ve konukları karşılama, telefonla iletişim, yüz yüze iletişim; Yönetici sekreter iletişimi ve geliştirilmesi; Seyahat organizasyonları.
Kaynaklar
1. Yrd. Doç. Dr. ALTINÖZ Mehmet, Günümüz İş Ortamında Sekreterlik, , Yargı Yayınevi, 1999, Ankara 2. DEMİR Perihan , Çağdaş Büro Yönetimi ve Sekreterlik, , Alp Yayınevi, 2003, Ankara 3. Yrd. Doç. Dr. TUTAR Hasan, Profesyonel Sekreterlik ve Büro Uygulamaları, , Nobel Yayın Dağıtım, 2001, Ankara 4. Yrd. Doç. Dr. BAŞPINAR ÖZTÜRK Nuran, Büro Yönetimi ve Sekreterlikte Örnek Olay Analizi, Nobel Yayın Dağıtım, 2003, Ankara
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar Konular Dokümanlar
1 . Hafta Sekreterliğin tanımı ve sekreterlik çeşitleri
1 . Hafta Definition of secretariat and types of secretariat
2 . Hafta Duties and responsibilities of the secretary
2 . Hafta Sekreterin görev ve sorumlulukları
3 . Hafta Tıbbi sekreterin tanımı, görevleri ve sorumlulukları
3 . Hafta Definition, duties and responsibilities of a medical secretary
4 . Hafta The place of the medical secretary in the healthcare team and its differences from other types of secretariat
4 . Hafta Tıbbi sekreterin sağlık ekibi içindeki yeri ve diğer sekreterlik çeşitlerinden farklılıkları
5 . Hafta Tıbbi sekreterin sağlık personeli, hasta ve hasta yakınları ile olan ilişkisi
5 . Hafta The relationship of the medical secretary with the health personnel, patients and their relatives
6 . Hafta The duties of the secretary in organizing a meeting and the types of meetings; Beautiful speaking and effective speaking methods, communication
6 . Hafta Sekreterin toplantı düzenlemede görevleri ve toplantı çeşitleri; Güzel konuşma ve etkili konuşma yöntemleri, iletişim
7 . Hafta Genel Değerlendirme
7 . Hafta general evaluation
8 . Hafta Midterm
8 . Hafta Ara Sınav
9 . Hafta Sekreterlikte masa üstü verimliliği
9 . Hafta Desktop productivity in the secretariat
10 . Hafta Office machines, office tools and equipment
10 . Hafta Büro makineleri, büro araç ve gereçleri
11 . Hafta İş basitleştirme yöntemleri ve bürolarda verimlilik
11 . Hafta Work simplification methods and office efficiency
12 . Hafta Making appointments for secretarial services and welcoming guests
12 . Hafta Sekreterlik hizmetlerinde randevu alma ve konukları karşılama
13 . Hafta Telefonla iletişim, yüz yüze iletişim
13 . Hafta Telephone communication, face-to-face communication
14 . Hafta Manager/secretary communication and development.
14 . Hafta Yönetici / sekreter iletişimi ve geliştirilmesi.
15 . Hafta Seyahat organizasyonları
15 . Hafta Travel organizations
16 . Hafta Dönem Sonu Sınavı
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları Sayısı Katkı Payı (%)
Sınav 1 40
Sınav 0 0
0 0
0 0
0 0
1 60
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
Toplam 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 1 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 1 0
Toplam 100
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
0 0 100
0 0 0
0 0 0
0 0 20
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
Toplam İş Yükü 120
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Sıra No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi*
1 2 3 4 5
1 Evaluates and applies the knowledge gained from basic theoretical and practical courses supported by textbooks, application tools and other resources containing up-to-date information in the field of Medical Documentation and Secretariat professionally. X
2 Using a foreign language at a basic level, she monitors the information in her field and communicates with colleagues, patients and patient relatives. X
3 Knows the medical terminology, terms and concepts related to human anatomy required by the field of Medical Documentation and Secretarial and uses them without errors. X
4 Develops himself/herself personally and professionally by updating the knowledge, skills and competencies related to his/her field with the awareness of lifelong learning. X
5 In order to solve complex and unpredictable problems encountered in applications related to the field of Medical Documentation and Secretariat, he takes part in the team and acts in accordance with organizational communication, management and organization, quality management and processes, and takes individual responsibility when necessary. X
6 Communicates effectively with colleagues, patients, relatives, physicians and other healthcare professionals. X
7 Knows the principles and rules of the Medical Secretariat. Respects and protects patient rights and patient privacy. X
8 Makes internal and external correspondence, classifies and files documents, organizes them, and carries out archive operations according to filing techniques. X
9 It contributes to projects and activities for the social environment in which it lives, with a sense of social responsibility. X
10 Coding diseases and procedures for diseases and health-related problems according to international classification systems. X
11 Prepares and presents statistical data for health records. X
12 Effectively uses basic computer programs, related technologies and office devices required for professional applications. X
13 Recognizes the institutions and organizations in the health system, acts in accordance with the laws, regulations and legislation related to her duties, rights and responsibilities as an individual working in the field of Medical Documentation and Secretariat. X
14 With the knowledge and skills on the use of the Hospital Information Management System; makes surgeries and coding of diseases X