SAĞLIK KURUMLARINDA TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ |
TDS209 |
3 |
2 |
0 |
4,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Ön Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi MEHMET TIRPANCI |
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı öğrencilerin sağlık hizmetlerinde kaliteli hizmeti, kalite iyileştirme kavramını, yöntemlerini, araçlarını ve sağlık kurumlarında kullanılan kalite ve akreditasyon standartlarını bilmesini sağlamaktır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Explain the meaning and importance of quality in health services. |
|
|
|
1 |
Sağlık hizmetlerinde kalitenin anlamını ve önemini açıklar. |
|
|
|
2 |
Toplam kalite yönetimini ve ilkelerini tanımlar |
|
|
|
2 |
Defines total quality management and principles |
|
|
|
3 |
Defines and applies the techniques used in quality improvement in health services. |
|
|
|
3 |
Sağlık hizmetlerinde kalite iyileştirmede kullanılan teknikleri tanımlar ve uygular. |
|
|
|
4 |
Akreditasyon ve standardizasyon kavramını ve sürecini açıklar. |
|
|
|
4 |
Explain the concept and process of accreditation and standardization. |
|
|
|
5 |
Defines the current quality standards of the Ministry of Health |
|
|
|
5 |
Sağlık Bakanlığı’na ait güncel kalite standartlarını tanımlar |
|
|
|
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Kalite, hizmet kalitesi, sağlık hizmetlerinde kalite, toplam kalite yönetimi, toplam kalite yönetimi ilkeleri, sağlık hizmetlerinde kalite iyileştirmede kullanılan teknikler, akreditasyon ve standardizasyon, Sağlık Bakanlığı kalite standartları |
Kaynaklar |
1. Hakeri, Çakmut; Tıp/ Sağlık Hukuku Mevzuatı; Seçkin, Ankara, 2010, ISBN:9750212253-Er, Sağlık Hukuku, Savaş Yayınları, Ankara, 2008 ISBN:9789756331521 Polat O.
2. Tıbbi Uygulama Hataları, Klinik - Sosyal - Hukuksal - Etik Boyutları, Ankara 2005, ISBN: 9789750202223 Hakeri H. Tıp Hukuku. Seçkin Yayıncılık. 2012, ISBN: 978-975-02-193-4.
3. Prof.Dr. KAYA Sıdıka, Prof.Dr. TENGİLİMOĞLUDilaver , Yrd.Doç.Dr. IŞIK Oğuz , Yrd.Doç.Dr.AKBOLAT Mahmut , Yrd.Doç.Dr.YILMAZ Ali T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No:2864 Açıköğretim Fakültesi Yayını No:1821 |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Kalite, kalitenin özellikleri, hizmet kalitesi, hizmet kalitesinin belirleyicileri |
|
1 . Hafta |
Quality, characteristics of quality, service quality, determinants of service quality |
|
2 . Hafta |
Quality management, leading names in quality management |
|
2 . Hafta |
Kalite yönetimi, kalite yönetiminde öncü isimler |
|
3 . Hafta |
Sağlık hizmetlerinde kalite kavramı, sağlık hizmetlerinde kalitenin boyutları |
|
3 . Hafta |
The concept of quality in health services, dimensions of quality in health services |
|
4 . Hafta |
Importance of quality in terms of health services, factors affecting quality in health services |
|
4 . Hafta |
Sağlık hizmetleri açısından kalitenin önemi, sağlık hizmetlerinde kaliteyi etkileyen faktörler |
|
5 . Hafta |
Toplam kalite yönetimi, TKY’nin bileşenleri, TKY ile geleneksel kalite yönetimi arasındaki farklar |
|
5 . Hafta |
Total quality management, components of TQM, differences between TQM and traditional quality management |
|
6 . Hafta |
TQM in health services, TQM's contribution to health services |
|
6 . Hafta |
Sağlık hizmetlerinde TKY, TKY’nin sağlık hizmetlerine katkısı |
|
7 . Hafta |
Toplam kalite yönetimi ilkeleri: Müşteri odaklılık, katılımcılık, sürekli geliştirme, sürekli eğitim |
|
7 . Hafta |
Total quality management principles: Customer orientation, participation, continuous improvement, continuous training |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara sınav |
|
9 . Hafta |
Toplam kalite yönetimi ilkeleri: Liderlik, sıfır hata, motivasyon, ölçüm ve değerlendirme |
|
9 . Hafta |
Total quality management principles: Leadership, zero defect, motivation, measurement and evaluation |
|
10 . Hafta |
Legal Responsibility and Flaw in Health Service Delivery |
|
10 . Hafta |
Sağlık Hizmeti Sunumunda Hukuksal Sorumluluk ve Kusur |
|
11 . Hafta |
Sağlık Hizmetlerinde Kalite iyileştirmede kullanılan teknikler- Pareto Analizi,akış şaması, kontrol çizelgesi |
|
11 . Hafta |
Techniques used in Quality improvement in Healthcare - Pareto Analysis, flow chart, control chart |
|
12 . Hafta |
Techniques used in quality improvement in Health Services - Work-time analysis, fishbone method |
|
12 . Hafta |
Sağlık Hizmetlerinde Kalite iyileştirmede kullanılan teknikler- İş-zaman analizi, balık kılçığı yöntemi |
|
13 . Hafta |
Sağlık Hizmetlerinde Kalite iyileştirmede kullanılan teknikler-Yalın düşünce |
|
13 . Hafta |
Techniques used in quality improvement in Healthcare-Lean thinking |
|
14 . Hafta |
Accreditation and standardization concept and process, Joint Commission International accreditation standards |
|
14 . Hafta |
Akreditasyon ve standardizasyon kavramı ve süreci, Joint Comission International akreditasyon standartları |
|
15 . Hafta |
Sağlık Bakanlığı Hastane Hizmet Kalite Standartları |
|
15 . Hafta |
Accreditation and standardization concept and process, Joint Commission International accreditation standards |
|
16 . Hafta |
Dönem Sonu Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
SMS-1181 |
1 |
40 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
|
2 |
20 |
40 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
4 |
20 |
80 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
120 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Evaluates and applies the knowledge gained from basic theoretical and practical courses supported by textbooks, application tools and other resources containing up-to-date information in the field of Medical Documentation and Secretariat professionally. |
X |
|
|
|
|
2 |
Using a foreign language at a basic level, she monitors the information in her field and communicates with colleagues, patients and patient relatives. |
X |
|
|
|
|
3 |
Knows the medical terminology, terms and concepts related to human anatomy required by the field of Medical Documentation and Secretarial and uses them without errors. |
X |
|
|
|
|
4 |
Develops himself/herself personally and professionally by updating the knowledge, skills and competencies related to his/her field with the awareness of lifelong learning. |
X |
|
|
|
|
5 |
In order to solve complex and unpredictable problems encountered in applications related to the field of Medical Documentation and Secretariat, he takes part in the team and acts in accordance with organizational communication, management and organization, quality management and processes, and takes individual responsibility when necessary. |
X |
|
|
|
|
6 |
Communicates effectively with colleagues, patients, relatives, physicians and other healthcare professionals. |
X |
|
|
|
|
7 |
Knows the principles and rules of the Medical Secretariat. Respects and protects patient rights and patient privacy. |
X |
|
|
|
|
8 |
Makes internal and external correspondence, classifies and files documents, organizes them, and carries out archive operations according to filing techniques. |
X |
|
|
|
|
9 |
It contributes to projects and activities for the social environment in which it lives, with a sense of social responsibility. |
X |
|
|
|
|
10 |
Coding diseases and procedures for diseases and health-related problems according to international classification systems. |
X |
|
|
|
|
11 |
Prepares and presents statistical data for health records. |
X |
|
|
|
|
12 |
Effectively uses basic computer programs, related technologies and office devices required for professional applications. |
X |
|
|
|
|
13 |
Recognizes the institutions and organizations in the health system, acts in accordance with the laws, regulations and legislation related to her duties, rights and responsibilities as an individual working in the field of Medical Documentation and Secretariat. |
X |
|
|
|
|
14 |
With the knowledge and skills on the use of the Hospital Information Management System; makes surgeries and coding of diseases |
X |
|
|
|
|
|