YAZILIM TEST VE KALİTE DEĞERLENDİRME |
BSM514 |
0 |
3 |
0 |
7,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Yüksek Lisans - Tezli |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Yazılım kalitesi, kalitenin sağlanması, yazılım test etme, yazılım ölçümü ve ölçütleri ve Yazılım Geçerleme&Doğrulama Tekniklerinin öğretilmesi |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Students are familiar with quality management processes and software quality standards. |
|
|
|
1 |
Öğrenci kalite yönetim süreçlerini ve yazılım kalite standartlarını bilir. |
Anlatım |
Sınav, Kısa Sınav |
1, 3 |
2 |
Öğrenciler yazılım doğrulama ve geçerleme arasındaki farkı bilir. |
Anlatım |
Sınav, Kısa Sınav |
1, 3 |
2 |
Students understand the difference between software verification and validation. |
|
|
|
3 |
Students have the ability to apply system testing and unit-component testing. |
|
|
|
3 |
Öğrenciler sistem testi ve birim – bileşen testini uygulama becerisine sahip olur. |
Anlatım |
Sınav, Kısa Sınav |
1, 3 |
4 |
Öğrenciler yazılım test ortamını hazırlamayı bilir. |
Anlatım, Gösterip Yaptırma |
Sınav, Performans Ödevi |
2, 3, 4, 5, 7 |
4 |
Students know how to prepare a software testing environment. |
|
|
|
5 |
Students have the skill to create sets of system test cases. |
|
|
|
5 |
Öğrenciler sistem testi kümeleri oluşturma becerisine sahip olur. |
Anlatım, Gösterip Yaptırma |
Sınav, Performans Ödevi |
2, 3, 4, 5, 7 |
6 |
|
Anlatım, Gösterip Yaptırma |
Sınav |
2, 3, 4, 5, 7 |
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Yazılım Ürün ve Süreç Kalitesi / Kalitenin Sağlanması / Kalite Mühendisliği / Yazılım Ölçümü ve Ölçütleri – Yazılım Standartları / Yazılım Geçerleme&Doğrulama / Yazılım Test Aktivite ve Teknikleri / Sistem Testi – Kullanım Testi / Test tasarımı /Hata önleme / Yazılım İnceleme/ Yazılım Güvenirliği |
Kaynaklar |
1. Tian, J. (2005). Software quality engineering: testing, quality assurance, and quantifiable improvement. John Wiley & Sons.
2. Godbole, SN. S. Software quality assurance: principles and practice. Pearson.
3. Lewis, W. E., & Veerapillai, G. (2004). Software testing and continuous quality improvement. Auerbach publications.
4. Galin, D. (2004). Software quality assurance: from theory to implementation. Pearson education.
|
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Yazılım Kalitesi ve kalite faktörleri (ISO 9126 and Mc Call) |
|
1 . Hafta |
Software Quality and Quality Factors (ISO 9126 and McCall) |
|
2 . Hafta |
Software Process Models and Quality Approach |
|
2 . Hafta |
Yazılım Süreç Modelleri ve Kalite yaklaşımı |
|
3 . Hafta |
Yazılım Sürecinde Kalite sağlama Aktiviteleri |
|
3 . Hafta |
Quality Assurance Activities in Software Process |
|
4 . Hafta |
Software Process Improvement, Software Standards |
|
4 . Hafta |
Yazılım Süreç İyileştirme, Yazılım Standartları |
|
5 . Hafta |
Kalite Mühendisliği, Yazılım Ölçümü ve Ölçütleri |
|
5 . Hafta |
Quality Engineering, Software Measurement and Metrics |
|
6 . Hafta |
Software Verification & Validation Methods |
|
6 . Hafta |
Yazılım Geçerleme & Doğrulama Yöntemleri |
|
7 . Hafta |
Yazılım test Süreci: Birim - Bütünlük - Sistem testleri |
|
7 . Hafta |
Software Testing Process: Unit - Integration - System Testing |
|
8 . Hafta |
Midterm Exam |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Yazılım test Süreci: Sistem Testi – Test Araçları |
|
9 . Hafta |
Software Testing Process: System Testing - Testing Tools |
|
10 . Hafta |
Error Prevention, Software Inspection |
|
10 . Hafta |
Hata önleme, Yazılım İnceleme |
|
11 . Hafta |
Arabirim ve Kullanıcı Testleri Arabirim ve Kullanıcı Testleri |
|
11 . Hafta |
Interface and User Testing |
|
12 . Hafta |
Software Testing Applications |
|
12 . Hafta |
Yazılım Test Uygulamaları |
|
13 . Hafta |
Çevik Yazılım GeliştirmeYöntemleri ve Test |
|
13 . Hafta |
Agile Software Development Methods and Testing |
|
14 . Hafta |
Project Presentations |
|
14 . Hafta |
Proje Sunumları |
|
15 . Hafta |
Final |
|
15 . Hafta |
Final Exam |
|
16 . Hafta |
|
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Ara Sınav (Vize) |
2 |
40 |
Ödev |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
Dönem Sonu Sınavı (Final) |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
20 |
|
1 |
40 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders Süresi (hafta sayısı* haftalık toplam ders saati) |
2 |
2 |
4 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav (Vize) |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
0 |
0 |
0 |
Dönem Sonu Sınavı (Final) |
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
1 |
25 |
25 |
|
1 |
2 |
2 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
14 |
3 |
42 |
|
7 |
4 |
28 |
|
7 |
4 |
28 |
|
14 |
5 |
70 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
199 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
It defines the multidisciplinary scope of the field of information technologies and the interaction between related disciplines. |
|
|
|
|
X |
2 |
Gain comprehensive knowledge about current techniques and methods applied in the field of information technologies and their limitations, effects and results.
|
|
|
X |
|
|
3 |
By doing applied research in the field of information technologies, it reaches the information in depth and in depth, evaluates the information and applies the results.
|
|
|
|
|
X |
4 |
Complements and applies knowledge with scientific methods, using uncertain, limited or incomplete data; integrates knowledge from different disciplines.
|
|
|
X |
|
|
5 |
Develops algorithms and methods to solve defined engineering management problems and applies innovative methods in solutions.
|
|
|
X |
|
|
6 |
Can work effectively in disciplinary and multi-disciplinary teams, lead such teams and develop solution approaches in complex situations; can work independently and take responsibility.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Be aware of new and developing applications in the field of information technologies and have the ability to examine and learn about them.
|
|
|
X |
|
|
8 |
Uses advanced methods and software and communication technologies used in the field of technology.
|
X |
|
|
|
|
9 |
Analyzes problems in different fields, develops solutions and implements solutions using information technologies.
|
X |
|
|
|
|
10 |
Can realize information technology applications by considering entrepreneurship and innovation dimensions.
|
X |
|
|
|
|
11 |
It observes social, scientific and ethical values in the stages of data collection, interpretation, announcement and in all professional activities.
|
X |
|
|
|
|
|