YAPAY ZEKA |
BSM517 |
2 |
3 |
0 |
7,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Yüksek Lisans - Tezli |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi İSMET KARADUMAN |
Dersin Amacı |
Dersin amacı öğrencilere yapay zekâ konusunda temel teknik bilgi ve yöntemler hakkında bilgi vermek ve bu yöntemleri pratik problemlerin çözümünde kullanabilme becerisine sahip olmalarını sağlamaktır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
They possess a basic understanding of artificial intelligence. |
|
|
|
1 |
Yapay zekâ hakkında temel bilgiye sahiptir. |
Anlatım |
Sınav |
1 |
2 |
Yapay zeka problemlerini formüle eder. |
Anlatım |
Sınav |
1 |
2 |
They formulate artificial intelligence problems. |
|
|
|
3 |
They are familiar with artificial intelligence search strategies. |
|
|
|
3 |
Yapay zekâ arama stratejilerini bilir. |
Anlatım |
Sınav |
1 |
4 |
They are knowledgeable about the operation and application principles of expert systems, fuzzy logic, artificial neural networks, and genetic algorithms, which are subfields of artificial intelligence. |
|
|
|
4 |
Yapay zeka alt dallarından uzman sistemler, bulanık mantık, yapay sinir ağları ve genetik algoritmaların çalışma ve uygulama prensiplerini bilir. |
|
|
|
5 |
Makine öğrenmesi temel kavram, algoritma ve yöntemlerini bilir. |
|
|
|
5 |
They understand the fundamental concepts, algorithms, and methods of machine learning. |
|
|
|
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Yapay zekâ ile ilgili temel tanım ve kavramlar, veri, enformasyon, bilgi, yapay zekânın alt dalları, tarihsel gelişimini, Turing testi, yapay zekâ yaklaşımları, zeki ajanlar, yapay zekâ problemleri, bilgisiz arama stratejileri, bilgiye dayalı (heuristic) arama stratejileri, rekabete dayalı arama stratejileri, oyun teorisi, min-max yöntemi, alfa-beta budaması, kısıt memnuniyet problemleri, ark tutarlılığı, mantıksal ajanlar, modele dayalı mantık, önermelere dayalı mantık, ileri-geri zincirleme, uzman sistemler, bulanık mantık, yapay sinir ağları, genetik algoritmalar, makine öğrenmesi, öğrenme türleri (denetimli öğrenme, denetimsiz öğrenme, pekiştirmeli öğrenme) öğrenme algoritma ve yöntemleri (Naive Bayes, Lineer Regresyon, K-NN vb). |
Kaynaklar |
1. Russel, S., Norvig P. (2010). Artificial Intelligence A Modern Approach. (Third Edition). Prentice Hall Series in Artificial Intelligence.
2. Nabiyev, V. V. (2010). Yapay Zekâ: İnsan - Bilgisayar Etkileşimi. Ankara: Seçkin Yayıncılık San. ve Tic. A.Ş. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Yapay zeka ile ilgili temel tanım ve kavramlar |
|
1 . Hafta |
Basic definitions and concepts of artificial intelligence |
|
2 . Hafta |
Approaches to artificial intelligence and intelligent agents |
|
2 . Hafta |
Yapay zekâ yaklaşımları ve zeki ajanlar |
|
3 . Hafta |
Yapay zekâ problemleri ve bilgisiz arama stratejileri |
|
3 . Hafta |
Artificial intelligence problems and uninformed search strategies |
|
4 . Hafta |
Informed search strategies |
|
4 . Hafta |
Bilgiye dayalı arama stratejileri |
|
5 . Hafta |
Rekabete dayalı arama stratejileri ve oyun teorisi |
|
5 . Hafta |
Competition-based search strategies and game theory |
|
6 . Hafta |
Constraint satisfaction problems |
|
6 . Hafta |
Kısıt memnuniyet problemleri |
|
7 . Hafta |
Mantıksal ajanlar |
|
7 . Hafta |
Logical agents |
|
8 . Hafta |
Midterm exam |
|
8 . Hafta |
Ara sınav |
|
9 . Hafta |
Uzman sistemler |
|
9 . Hafta |
Expert systems |
|
10 . Hafta |
Fuzzy logic |
|
10 . Hafta |
Bulanık mantık |
|
11 . Hafta |
Yapay sinir ağları |
|
11 . Hafta |
Artificial neural networks |
|
12 . Hafta |
Genetic algorithms |
|
12 . Hafta |
Genetik algoritmalar |
|
13 . Hafta |
Makine öğrenmesi, öğrenme türleri |
|
13 . Hafta |
Machine learning, types of learning |
|
14 . Hafta |
Machine learning, learning algorithms and methods-1 |
|
14 . Hafta |
Makine öğrenmesi, öğrenme algoritma ve yöntemleri-1 |
|
15 . Hafta |
Makine öğrenmesi, öğrenme algoritma ve yöntemleri-2 |
|
15 . Hafta |
Machine learning, learning algorithms and methods-2 |
|
16 . Hafta |
Final sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları |
0 |
0 |
Ara Sınav |
0 |
0 |
Final Sınavı |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
40 |
|
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
1 |
2 |
2 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
1 |
28 |
28 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
1 |
28 |
28 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
14 |
3 |
42 |
|
7 |
4 |
28 |
|
7 |
4 |
28 |
|
14 |
4 |
56 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
212 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
It defines the multidisciplinary scope of the field of information technologies and the interaction between related disciplines. |
|
|
X |
|
|
2 |
Gain comprehensive knowledge about current techniques and methods applied in the field of information technologies and their limitations, effects and results.
|
X |
|
|
|
|
3 |
By doing applied research in the field of information technologies, it reaches the information in depth and in depth, evaluates the information and applies the results.
|
X |
|
|
|
|
4 |
Complements and applies knowledge with scientific methods, using uncertain, limited or incomplete data; integrates knowledge from different disciplines.
|
X |
|
|
|
|
5 |
Develops algorithms and methods to solve defined engineering management problems and applies innovative methods in solutions.
|
X |
|
|
|
|
6 |
Can work effectively in disciplinary and multi-disciplinary teams, lead such teams and develop solution approaches in complex situations; can work independently and take responsibility.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Be aware of new and developing applications in the field of information technologies and have the ability to examine and learn about them.
|
X |
|
|
|
|
8 |
Uses advanced methods and software and communication technologies used in the field of technology.
|
X |
|
|
|
|
9 |
Analyzes problems in different fields, develops solutions and implements solutions using information technologies.
|
X |
|
|
|
|
10 |
Can realize information technology applications by considering entrepreneurship and innovation dimensions.
|
X |
|
|
|
|
11 |
It observes social, scientific and ethical values in the stages of data collection, interpretation, announcement and in all professional activities.
|
X |
|
|
|
|
|