ROBOTİĞE GİRİŞ |
BSM521 |
0 |
3 |
0 |
7,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Yüksek Lisans - Tezli |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi CENGİZ DENİZ |
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı öğrencilere robotiğin temel kavramları ile robot kinematik & dinamiği, programlama ve uygulamaları konusunda bilgi vermektir. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Providing knowledge about robots and types of robots |
|
|
|
1 |
Robot ve robot türleri konusunda bilgi birikimi sağlama, |
Anlatım |
Sınav |
1 |
2 |
Öğrencilere robot kinematiği ve dinamiği konusunda temel bir bilgi birikimi kazandırma |
Anlatım |
Sınav |
1 |
2 |
Equipping students with a fundamental understanding of robot kinematics and dynamics |
|
|
|
3 |
Introducing students to software and programming methods used in robotics and robotic applications |
|
|
|
3 |
Robot ve robotik uygulamalarda kullanılan yazılımlar ve programamlama yöntemleri |
Anlatım |
Sınav |
1 |
4 |
Robotik sistemler için düşünme ve algılama becerisi kazandırma |
Anlatım |
Sınav |
1 |
4 |
Developing the ability to think and perceive for robotic systems |
|
|
|
5 |
Building skills in robotic architecture and programming |
|
|
|
5 |
Robotik mimarisi ve robot programalama becerisi kazandırma |
Anlatım |
Sınav |
1 |
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Robotik, robot türleri, kinematik, dinamik, robot programlama, çevirim içi ve çevirim dışı progralama, endüstryel robotlar, mobil robotlar, cobot’lar. |
Kaynaklar |
1. Malcolm, D. R. (1985). Robotics: an introduction.
2. Wolovich, W. A. (1995). Robotics: Basic Analysis and Design. Oxford University Press.
3. Rivin, E. I. (1987). Mechanical Design of Robots. McGraw-Hill, Inc.
|
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Giriş |
|
1 . Hafta |
Introduction |
|
2 . Hafta |
Classification of Robots, Basic Robot Components |
|
2 . Hafta |
Robotların Sınıflandırılması, Temel Robot Elemanları |
|
3 . Hafta |
Robot Hareketi |
|
3 . Hafta |
Robot Motion |
|
4 . Hafta |
Industrial Robots |
|
4 . Hafta |
Endüstriyel Robotlar |
|
5 . Hafta |
Koordinat sistemleri ve temel programlama |
|
5 . Hafta |
Coordinate Systems and Basic Programming |
|
6 . Hafta |
Advanced Kinematics |
|
6 . Hafta |
İleri Kinematiği |
|
7 . Hafta |
Ters Kinematik |
|
7 . Hafta |
Inverse Kinematics |
|
8 . Hafta |
Midterm Exam |
|
8 . Hafta |
Ara sınav |
|
9 . Hafta |
Robotlarda işletim sistemleri |
|
9 . Hafta |
Operating Systems for Robots |
|
10 . Hafta |
Programming Methods for Robots |
|
10 . Hafta |
Robotlar için programlama yöntemleri |
|
11 . Hafta |
Endüstriyel robotlarda programlama |
|
11 . Hafta |
Programming in Industrial Robots |
|
12 . Hafta |
Simulation Software and Its Importance |
|
12 . Hafta |
Similasyon yazılımları ve önemi |
|
13 . Hafta |
Çevirim içi ve Çevirim dışı programlama |
|
13 . Hafta |
Online and Offline Programming |
|
14 . Hafta |
Programming Applications |
|
14 . Hafta |
Programlama Uygulamaları |
|
15 . Hafta |
Programlama Uygulamaları |
|
15 . Hafta |
Programming Applications |
|
16 . Hafta |
Yarıyıl sonu sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Ara Sınav |
1 |
40 |
Final Sınavı |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
1 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
1 |
2 |
2 |
Ara Sınav |
0 |
0 |
0 |
Dönem Sonu Sınavı |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
1 |
2 |
2 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
1 |
25 |
25 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
14 |
3 |
42 |
|
7 |
4 |
28 |
|
7 |
4 |
28 |
|
14 |
5 |
70 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
197 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
It defines the multidisciplinary scope of the field of information technologies and the interaction between related disciplines. |
|
|
|
|
X |
2 |
Gain comprehensive knowledge about current techniques and methods applied in the field of information technologies and their limitations, effects and results.
|
X |
|
|
|
|
3 |
By doing applied research in the field of information technologies, it reaches the information in depth and in depth, evaluates the information and applies the results.
|
X |
|
|
|
|
4 |
Complements and applies knowledge with scientific methods, using uncertain, limited or incomplete data; integrates knowledge from different disciplines.
|
X |
|
|
|
|
5 |
Develops algorithms and methods to solve defined engineering management problems and applies innovative methods in solutions.
|
X |
|
|
|
|
6 |
Can work effectively in disciplinary and multi-disciplinary teams, lead such teams and develop solution approaches in complex situations; can work independently and take responsibility.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Be aware of new and developing applications in the field of information technologies and have the ability to examine and learn about them.
|
X |
|
|
|
|
8 |
Uses advanced methods and software and communication technologies used in the field of technology.
|
X |
|
|
|
|
9 |
Analyzes problems in different fields, develops solutions and implements solutions using information technologies.
|
X |
|
|
|
|
10 |
Can realize information technology applications by considering entrepreneurship and innovation dimensions.
|
X |
|
|
|
|
11 |
It observes social, scientific and ethical values in the stages of data collection, interpretation, announcement and in all professional activities.
|
X |
|
|
|
|
|