İLERİ AYRIK MATEMATİK |
BSM531 |
0 |
3 |
0 |
7,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Yüksek Lisans - Tezli |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi VİLDAN YAZICI |
Dersin Amacı |
Mühendisliğin çalışma alanlarında gerekli olan temel matematiksel yapıları ve yöntemlerine ilişkin temel bilgileri kazanması, Matematiksel modelleme ve soyut düşünme yeteneğini geliştirmesi, Sürekli olmayan yapıların modellenmesi ve ilgili soruların çözümüne uygulamalı bilimlerde bilinen bazı problemlerin çözümünde bu metotları uygulayabilmesi. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Uygulamalı matematik ve mühendislikte bilinen bazı problemlerin çözümünde kesikli matematikte öğrendiği metodları uygular. |
Anlatım, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma |
Sınav |
2, 3 |
2 |
Problem çözümünde algoritma mantığını tanımlar. |
Anlatım, Problem Çözme |
Sınav, Performans Ödevi |
1, 3 |
3 |
Sürekli olmayan bazı problemlerin temel düzeyde modellemesini rekürans denklemleri yardımıyla yapar. |
Anlatım, Problem Çözme |
Sınav, Performans Ödevi |
1, 2, 3 |
4 |
Algoritmalarda karmaşıklık kavramını ifade eder. |
Anlatım |
Sınav, Performans Ödevi |
1, 2 |
5 |
Rekürans denklemlerinin bazılarını çözer. |
Anlatım, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma |
Sınav, Performans Ödevi |
1, 2 |
6 |
Bazı sonlu makinelerin işleyişini ifade eder. |
Anlatım, Problem Çözme |
Sınav, Performans Ödevi |
1, 2, 3 |
|
Dersin İçeriği |
Bu ders, önermeler mantığı, mantıksal ifadeler, ispat teknikleri, fonksiyonlar, kümeler cebri, bağıntılar ve fonksiyonlar, permütasyonlar, Güvercin yuvası prensibi, üretken fonksiyonlar, gruplar ve yarı-gruplar, kafes yapıları ve Bool cebri, graf teorisi, yineleme bağıntıları, algoritmalar, algoritmaların karmaşıklığı, asimptotik notasyonlar (O, o, Omega, Teta), özyinelemeli (rekürsif) bağıntıların modellenmesi (Hanoi kulesi problemi, v.b.), özyinelemeli denklemlerin çözümü için yöntemler, sonlu durumlu makineler ve Turing makinelerini kapsar. |
Kaynaklar |
- Büyükköse, Ş., Çakır, Ö., Ayrık Matematik - Soru Çözümlü, Nobel Akademik Yayıncılık
- Hunter, D.J., Ayrık Matematik - Essentials of Discrete Mathematics, Nobel Akademik Yayıncılık
- Johnsonbaugh, R., Kesikli Matematik / Discrete Mathematics, Nobel Akademik Yayıncılık
Yardımcı Kaynaklar - DİRİ, B., Elbir, A., Discrete Mathematics, YTÜ.
- GYTE Bil. Müh. Böl., Ayrık Matematik Ders Notu
- Harmancı, E., Uyar, H.T., Ayrık Matematik Ders Notu, İTÜ.
- Türkyılmaz, İ., Ayrık Matematik Ders Notu, ÇOMÜ Üni.
- Internet kaynakları
|
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Ayrık matematiğe giriş, Önerme Mantığı ve İspatlar |
|
2 . Hafta |
Kümeler cebri Uygulama (örnek problemler) |
|
3 . Hafta |
Bağıntılar ve işlemler |
|
4 . Hafta |
Bağıntılar ve işlemler, Fonksiyonlar Uygulama (örnek problemler) |
|
5 . Hafta |
Fonksiyonlar Cebrik Yapılar |
|
6 . Hafta |
Gruplar ve Yarı-Gruplar |
|
7 . Hafta |
Gruplar ve Yarı-Gruplar |
|
8 . Hafta |
Ara sınav (Vize) |
|
9 . Hafta |
Gruplar ve Yarı-Gruplar Uygulama (örnek problemler) |
|
10 . Hafta |
Kafes Yapıları ve Boole Cebri |
|
11 . Hafta |
Kafes Yapıları ve Boole Cebri Uygulama (örnek problemler) |
|
12 . Hafta |
Graf Teorisi ve Uygulamaları (örnek problemler) |
|
13 . Hafta |
Algoritmalar, Algoritmalarin Karmaşıklığı, Asimptotik Notasyonlar (O, o, /omega, /teta) |
|
14 . Hafta |
Yineleme Bağıntıları ve Modellemede Kullanımı (Hanoi Kulesi Problemi, v.b.) |
|
15 . Hafta |
Sonlu Durumlu Makineler ve Turing Makineleri Uygulama (örnek problemler) |
|
16 . Hafta |
Final sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Final Sınavı |
1 |
40 |
Performans Ödevi |
1 |
60 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
40 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders Süresi (hafta sayısı* haftalık toplam ders saati) |
14 |
3 |
42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) |
14 |
6 |
84 |
Ödev için Bireysel Çalışma |
1 |
25 |
25 |
Sunum için bireysel hazırlık |
1 |
25 |
25 |
Final sınavı |
1 |
20 |
20 |
Toplam İş Yükü |
196 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
It defines the multidisciplinary scope of the field of information technologies and the interaction between related disciplines. |
|
|
|
|
X |
2 |
Gain comprehensive knowledge about current techniques and methods applied in the field of information technologies and their limitations, effects and results.
|
|
|
|
|
X |
3 |
By doing applied research in the field of information technologies, it reaches the information in depth and in depth, evaluates the information and applies the results.
|
|
|
|
X |
|
4 |
Complements and applies knowledge with scientific methods, using uncertain, limited or incomplete data; integrates knowledge from different disciplines.
|
5 |
Develops algorithms and methods to solve defined engineering management problems and applies innovative methods in solutions.
|
6 |
Can work effectively in disciplinary and multi-disciplinary teams, lead such teams and develop solution approaches in complex situations; can work independently and take responsibility.
|
7 |
Be aware of new and developing applications in the field of information technologies and have the ability to examine and learn about them.
|
8 |
Uses advanced methods and software and communication technologies used in the field of technology.
|
9 |
Analyzes problems in different fields, develops solutions and implements solutions using information technologies.
|
10 |
Can realize information technology applications by considering entrepreneurship and innovation dimensions.
|
11 |
It observes social, scientific and ethical values in the stages of data collection, interpretation, announcement and in all professional activities.
|
|