İLAÇ ŞEKİLLERİ VE TEKNOLOJİLERİ |
ECH203 |
3 |
2 |
0 |
5,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Ön Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Öğr.Gör. FATMA NUR KOCAKAYA |
Dersin Amacı |
İlaç şekilleri ve teknolojileri ve tedavide kullanılan malzemeler hakkında bilgi verilmesi amaçlanmıştır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Explain the recipe and its parts. |
|
|
|
1 |
Reçete ve kısımlarını açıklayabilir. |
|
|
|
2 |
Farklı dozaj şekillerini tanımlayabilir. |
|
|
|
2 |
Can identify different dosage forms. |
|
|
|
3 |
Define surgical materials and dressing materials. |
|
|
|
3 |
Cerrahi malzemeler ve pansuman malzemelerini tanımlayabilir. |
|
|
|
4 |
Farmakope, kodeks, reçete bilgilerini ve temel kavramları tanımlayabilir. |
|
|
|
4 |
Define pharmacopeia, codex, prescription information and basic concepts. |
|
|
|
5 |
Explain drug forms and applications. |
|
|
|
5 |
İlaç şekillerini ve uygulamalarını açıklayabilir. |
|
|
|
6 |
İlaç teknolojilerini ve uygulamalarını açıklayabilir. |
|
|
|
6 |
Explain pharmaceutical technologies and applications. |
|
|
|
7 |
Will be able to explain the water used in medicine and its properties. |
|
|
|
7 |
İlaç şekillerinde kullanılan su ve özelliklerini açıklayabilir. |
|
|
|
8 |
Ambalaj materyalleri ve laboratuvar malzemelerini tanımlayabilir. |
|
|
|
8 |
Define packaging materials and laboratory materials. |
|
|
|
9 |
Define the concepts of good laboratory practice (GLP), good manufacturing practice (GMP), and good pharmacy practice (GPP). |
|
|
|
9 |
İyi laboratuvar uygulamaları (GLP), iyi üretim uygulamaları (GMP), iyi eczane uygulamaları (GPP) kavramlarını tanımlayabilir. |
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Farmakope, kodeks, reçete bilgisi, ilaç şekillerinde kullanılan su ve özellikleri, tek fazlı sistemler ve eczanedeki örnekleri, iki fazlı sistemler ve eczanedeki örnekleri, yarı katı preparatlar ve eczanedeki örnekleri, katı preparatlar ve eczanedeki örnekleri, Steril preparatlar, aşılar, biyoteknolojik ürünler ve eczanedeki örnekleri, ambalaj materyalleri ve laboratuvar malzemeleri, cerrahi malzemeler ve pansuman malzemeleri, iyi laboratuvar uygulamaları, iyi üretim uygulamaları, iyi eczane uygulamaları kavramları. |
Kaynaklar |
1. Bozkır A, Ankara Üniversitesi Farmasötik Teknoloji Deneysel Uygulamalar Kitabı.
2. Dortunç B, Farmasötik Teknoloji ve Kozmetoloji Lab Kitabı, Marmara Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Yayınları, 2015. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Derse giriş ve dersin amacı, ilaç teknolojisine giriş ve genel tanımlar |
|
1 . Hafta |
Introduction to the course and the purpose of the course, introduction to pharmaceutical technology and general definitions |
|
2 . Hafta |
Drug structure and classification of drug forms |
|
2 . Hafta |
İlaç yapısı ve ilaç şekillerinin sınıflandırılması |
|
3 . Hafta |
Farmakopeler ve reçete bilgisi, kodeks, ilaç etiketleri bilgisi ve eczanede bulunan defterler |
|
3 . Hafta |
Pharmacopeias and prescription information, codex, drug labels information and notebooks in the pharmacy |
|
4 . Hafta |
Water used in drug forms and its properties |
|
4 . Hafta |
İlaç şekillerinde kullanılan su ve özellikleri |
|
5 . Hafta |
Tek fazlı sistemler (çözelti, şurup, kolutuvar) |
|
5 . Hafta |
Single-phase systems (solution, syrup, coltub) |
|
6 . Hafta |
Single-phase systems (solution, syrup, coltub) |
|
6 . Hafta |
Tek fazlı sistemler (çözelti, şurup, kolutuvar) |
|
7 . Hafta |
İki fazlı sistemler (emülsiyon, süspansiyon) |
|
7 . Hafta |
Two-phase systems (emulsion, suspension) |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara sınav |
|
9 . Hafta |
Yarı katı preparatlar (merhem, krem, jel, supozituvar) |
|
9 . Hafta |
Semi-solid preparations (ointment, cream, gel, suppository) |
|
10 . Hafta |
Semi-solid preparations (pats, poultices, medicated patches) |
|
10 . Hafta |
Yarı katı preparatlar (patlar, lapalar, ilaçlı flasterler) |
|
11 . Hafta |
Katı preparatlar (toz, kaşe, kapsül, granül,tablet) |
|
11 . Hafta |
Solid preparations (powder, cachet, capsule, granule, tablet) |
|
12 . Hafta |
Sterile preparations, vaccines, biotechnological products |
|
12 . Hafta |
Steril preparatlar, aşılar, biyoteknolojik ürünler |
|
13 . Hafta |
Ambalaj ve laboratuvar malzemeleri |
|
13 . Hafta |
Packaging and laboratory supplies |
|
14 . Hafta |
Surgical materials and dressing materials |
|
14 . Hafta |
Cerrahi malzemeler ve pansuman malzemeleri |
|
15 . Hafta |
İyi laboratuvar uygulamaları (GLP), iyi üretim uygulamaları (GMP), iyi eczane uygulamaları (GPP) |
|
15 . Hafta |
Good laboratory practice (GLP), good manufacturing practice (GMP), good pharmacy practice (GPP) |
|
16 . Hafta |
Dönem sonu sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
SMS-1181 |
1 |
40 |
SMS-1181 |
1 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
SMS-1181 |
1 |
32 |
32 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
0 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
0 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
0 |
SMS-1181 |
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
14 |
2 |
28 |
|
16 |
2 |
32 |
|
0 |
0 |
0 |
|
1 |
30 |
30 |
|
14 |
2 |
28 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
150 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Eczane hizmetleri ve uygulamaları hakkında temel düzeyde bilgi sahibi olur. |
|
|
|
|
X |
2 |
Alanıyla ilgili teorik ve uygulamalı bilgileri kullanabilme, verileri yorumlayıp değerlendirebilme yeteneği kazanır. |
|
|
|
|
X |
3 |
Eczacı gözetiminde reçeteli ve reçetesiz ilaç, tıbbi bitkisel ürün, tıbbi malzeme, dermokozmetikler hakkında hastayı bilgilendirme becerisine sahip olur. |
|
|
|
|
X |
4 |
Ürünlerin miad ve stok kontrolleri, ilaç siparişi kontrolleri, ilaçların uygun şekilde saklanması ve kayıtların tutulması konusunda bilgi sahibi olur. |
|
|
X |
|
|
5 |
Eczacının gözetimi altında olası sorunları saptar ve eczane hizmetleri alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak çözümler üretir. |
|
|
|
|
X |
6 |
Bu alandan mezun olan öğrenci meslek uygulama alanlarında ortak çalışmalara katılabilir ve bir ekibin parçası olarak sorumluluk alabilir. |
|
|
|
|
X |
7 |
Öğrenci bu alanda edinmiş olduğu bilgiler ışığında ve eczacının denetimi altında temel düzeydeki çalışmaları yürütür. |
|
|
|
|
X |
8 |
Eczane hizmetleri kapsamında mevcut yeteneklerini geliştirir, yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanındaki inovatif gelişmeleri takip ederek yeni bilgiler elde eder ve sahip olduğu bilgileri günceller. |
|
|
|
X |
|
9 |
Bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak eczane hizmetleri alanındaki kayıtları düzenli olarak tutar. |
|
X |
|
|
|
10 |
Mesleki yasal mevzuat ve sosyal adalet hakkında gerekli bilince sahip olur. |
|
|
|
X |
|
11 |
İş sağlığı ve güvenliği konularındaki farkındalığın yanı sıra, çalışma alanındaki etik ve kültürel değerler hususunda yeterli bilince sahip olur. |
X |
|
|
|
|
12 |
Atatürk ilkeleri ışığında, Türkçeyi doğru kullanan ve en az bir yabancı dil bilen bir birey olarak alanında hizmet sunar. |
X |
|
|
|
|
|