TERMODİNAMİK |
HET107 |
1 |
3 |
0 |
4,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Ön Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Öğr.Gör. MEHMET SABİT YILANCILAR |
Dersin Amacı |
Temel termodinamik kavramları ve termodinamiğin genel esaslarını öğrenerek, içten yanamlı motorları termodinamik açıdan irdeleyebilmektir. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
To be able to explain the basic concepts in thermodynamics. |
|
|
|
1 |
Termodinamikteki temel kavramları açıklayabilme. |
Anlatım |
Sınav |
7 |
2 |
Temel büyüklerin birimlerini öğrenme ve analizini yapabilme. |
Anlatım |
Sınav |
1 |
2 |
To be able to learn and analyze the units of basic elders. |
|
|
|
3 |
Learning about energy transformations. |
|
|
|
3 |
Enerji dönüşümlerini öğrenme. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Sınav, Performans Ödevi |
14 |
4 |
İdeal gaz ve hal değişim denklerini kullanarak gerekli hesaplamaları yapabilme. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Sınav, Performans Ödevi |
14 |
4 |
To be able to make necessary calculations using ideal gas and phase change equations. |
|
|
|
5 |
Learning the laws of thermodynamics. |
|
|
|
5 |
Termodinamik kanunlarını öğrenme. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav, Performans Ödevi |
5 |
6 |
Termodinamik kanunların açık ve kapalı sistemlerdeki heaplamalarını öğrenme. |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav, Performans Ödevi |
5, 14 |
6 |
To learn the calculations of thermodynamic laws in open and closed systems. |
|
|
|
7 |
Learning thermodynamic engine cycles |
|
|
|
7 |
Termodinamik motor çevrimlerini öğrenme |
Anlatım, Soru-cevap |
Sınav, Performans Ödevi |
1, 10 |
8 |
Otto ve Diesel çevrimlerinde emme, sıkıştırma, yanma (iş), egzoz zamanlarına göre sayısal problemleri çözebilme. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Sınav, Performans Ödevi |
10, 14 |
8 |
To be able to solve numerical problems according to intake, compression, combustion (work), exhaust times in Otto and Diesel cycles. |
|
|
|
9 |
To be able to make calculations by distinguishing between theoretical and real Otto and diesel cycles. |
|
|
|
9 |
Otto ve diesel çevrimlerinin teorik ve gerçek arasındaki ayrımı yaparak hesaplamaları yapabilme. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Sınav, Performans Ödevi |
1, 5, 10 |
10 |
İçten yanmalı bir motorda performans hesaplamaları yapabilme. |
Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme |
Sınav, Performans Ödevi |
10, 14 |
10 |
İçten yanmalı bir motorda performans hesaplamaları yapabilme. |
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Temel kavramlar ve birimler, saf maddenin özellikleri, termodinamik kanunlar, açık ve kapalı sistemler, hal değişimleri ve çevrimler, ısı, iş, enerji dönüşümleri, ideal gaz denklemleri, otto, diesel ve karma çevrimleri, motorlarda performans hesaplamaları. |
Kaynaklar |
1.Sürmen, A., Karaman, M. İ., Arslan, R., (2004) Motor Termodinamiği, Aktüel yayınları.
2.Çengel, Y. A., Boles, M. A. & Pınarbaşı, A. (2013) Termodinamik: Mühendislik Yaklaşımıyla, Palme Yayıncılık.
3.Çetinkaya, S. (2019) Termodinamik, Nobel Akademik Yayıncılık.
4.MEGEP (2013) Motorlu Araçlar Teknolojisi- Motor Çevrimleri ve Yakıtlar, Ankara. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Termodinamiğe Giriş, Temel Kavramlar ve Birim Sistemi |
|
1 . Hafta |
Introduction to Thermodynamics, Basic Concepts and Unit System |
|
2 . Hafta |
Thermodynamic Properties of Matter, Important Relations, Diagrams |
|
2 . Hafta |
Maddenin Termodinamik Özellikleri, Önemli Bağıntılar, Diyagramlar |
|
3 . Hafta |
Termodinamiğin Yasaları, Hal Değişimleri ve Genel Çevrim Esasları |
|
3 . Hafta |
Laws of Thermodynamics, State Changes and General Cycle Principles |
|
4 . Hafta |
Heat, Work and the First Law of Thermodynamics |
|
4 . Hafta |
Isı, İş ve Termodinamiğin Birinci Yasası |
|
5 . Hafta |
Isı, İş ve Termodinamiğin Birinci Yasası |
|
5 . Hafta |
Heat, Work and the First Law of Thermodynamics |
|
6 . Hafta |
Ideal Gas Law and P-V-T Behaviors |
|
6 . Hafta |
İdeal Gaz Yasası Ve P-V-T Davranışları |
|
7 . Hafta |
Taşıtlara Özgü Termodinamik Çevrimler |
|
7 . Hafta |
Vehicle-Specific Thermodynamic Cycles |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Otto Çevrimi |
|
9 . Hafta |
Otto Cycle |
|
10 . Hafta |
Otto Cycle |
|
10 . Hafta |
Otto Çevrimi |
|
11 . Hafta |
Diesel Çevrimi |
|
11 . Hafta |
Diesel Cycle |
|
12 . Hafta |
Otto -Diesel Cycle Relations and Calculations |
|
12 . Hafta |
Otto -Dizel Çevrim Bağıntıları ve Hesaplamaları |
|
13 . Hafta |
Karma Çevrim |
|
13 . Hafta |
Mixed Cycle |
|
14 . Hafta |
Real Cycles in Engines |
|
14 . Hafta |
Motorlarda Gerçek Çevrimler |
|
15 . Hafta |
Motorlarda Performans Hesaplamaları, Yakıtlar ve Yanma |
|
15 . Hafta |
Performance Calculations, Fuels and Combustion in Engines |
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Ara Sınav |
1 |
35 |
Ödev |
1 |
15 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
50 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
Sınav |
0 |
0 |
Performans Ödevi |
0 |
0 |
Proje Ödevi |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders Süresi |
1 |
20 |
20 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
1 |
0 |
0 |
Ara Sınava Hazırlık |
1 |
0 |
0 |
Dönem Sonu Sınavına Hazırlık |
1 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
1 |
60 |
60 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
2 |
20 |
40 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
120 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To gain the ability to use the tools, equipment and machines used in the production, assembly, control and repair stages, to quickly adapt to the product features of new machines in the automotive sector. |
|
|
X |
|
|
2 |
To create an intermediate staff profile that is open to continuous development by gaining the ability to follow the developing technologies |
X |
|
|
|
|
3 |
Grup çalışmalarına uyumlu gerektiği durumda grup liderliği yapabilecek kabiliyete sahip özellikler kazandırmak.
|
X |
|
|
|
|
4 |
To gain the ability to express oneself clearly and comprehensibly with effective communication methods. |
X |
|
|
|
|
5 |
To train people who have gained the ability to speak scientific and technical in the field they work and have professional ethics. |
|
|
X |
|
|
6 |
To gain the ability to prepare reports, upper correspondence and intermediate staff who can take part in project studies. |
X |
|
|
|
|
7 |
To gain the ability to recognize the vehicle equipment and make a list of the parts required in the repair-maintenance-production phase. |
|
|
|
X |
|
8 |
To train self-confident and responsible personnel. |
X |
|
|
|
|
9 |
To train staff who will notify their superiors of the deficiencies they have identified during the use of the existing systems and who will have an effective command of the products of the institution they work for. |
X |
|
|
|
|
10 |
To gain skills that can take part in innovation and R&D studies at the design stage. |
|
|
|
X |
|
11 |
To gain sufficient technical and manual dexterity on Hybrid and Electric vehicles. |
X |
|
|
|
|
12 |
To gain the ability to make vehicle modeling and simulations with numerical methods in the computer environment. |
X |
|
|
|
|
13 |
Analitik düşünme ve problem çözme becerisi kazandırmak. |
|
|
|
|
X |
3 |
To gain features that are compatible with group work and have the ability to lead the group when necessary. |
X |
|
|
|
|
13 |
To gain analytical thinking and problem solving skills. |
X |
|
|
|
|
|