Dersin Adı Ders Kodu Yarıyılı Teori
(Saat/Hafta)
Uygulama
(Saat/Hafta)
Akts
ÖLÇME VE KONTROL TEKNİKLERİ HET106 2 3 1 4,0
Önkoşul(lar)-var ise
Dersin Dili
Dersin Türü Ön Lisans
Dersin sorumlusu(ları) Dr. Öğr. Üyesi ŞENOL DURMUŞOĞLU
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrencilere elektrik-elektronik alanında hem de makine alanında kullanacakları ölçüm büyüklerini, birimlerini, kullanım alanlarını, kullanımı veya çalıştırılmasını öğreterek el becerilerinin geliştirilmesini katkı sağlamaktadır.
Dersin Verilme Şekli Örgün
Sıra No Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Değerlendirme Yöntemleri Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5)
1 Learning measuring instruments and units.
1 Ölçüm aletlerinin ve birimlerinin öğrenilmesi. Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma Sınav, Sözlü Değerlendirme, Gözlem 1
2 Ölçüm aletlerinin ve birimlerinin öğrenilmesi. Soru-cevap, Gösterip Yaptırma Sınav, Sözlü Değerlendirme 1
2 Learning measuring instruments and units.
3 Learning the errors made in the measurements and the elimination of the error.
3 Ölçümlerde yapılan hataların ve hatanın giderilmesini öğrenilmesi. Soru-cevap, Gösterip Yaptırma Sınav, Sözlü Değerlendirme, Laboratuar 1
4 Multimetre, Kumpas, Cetvel, Mikrometre, Mastar vb. ölçüm aletlerinin günlük hayatta kullanım yerlerinin öğrenilmesi. Soru-cevap, Gösterip Yaptırma Laboratuar 1
4 Multimeter, Caliper, Ruler, Micrometer, Gauge etc. learning the places of use of measuring instruments in daily life.
5 To learn the methods of ensuring the accuracy (error) of the measurement using more than one measuring instrument.
5 Birden fazla ölçüm aleti kullanılarak ölçümün doğruluğunu (hata) sağlama yöntemlerini öğrenme. Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma Laboratuar 1
6 Ölçüm cihazlarının sağlamlık ve doğruluklarının öğrenilmesi. Anlatım, Soru-cevap Kısa cevaplı sorular 1
6 Learning the robustness and accuracy of measuring devices.
7 Maintenance and repair of measuring devices.
7 Ölçüm cihazlarının bakım ve onarımlarının yapılması. Anlatım, Soru-cevap Gözlem, Kısa cevaplı sorular 1
8
8
9
9
10
10
11
11
12
12
13
13
14
14
15
15
Dersin İçeriği
Ölçme kavramları, birimleri ve aletlerin öğrenmek, Ölçüm yöntemleri, Ölçme hataları, Multimetre, Kumpas, Cetvel, Mikrometre, Mastar gibi ölçüm aletlerini kullanımı, Ölçmede dikkat edilecek hususlar.
Kaynaklar
1.Bağcı, M., Erşkin, Y.,(1988) Ölçme Bilgisi Ve Kontrol, MEB 2.Hughes, T. A. (1995). Measurement and control basics. Isa. 3.Rajput, R. K., (2008) Electronıc Measurements And Instrumentatıon, S.Chand. 4.Rende, H. (2017) Makine Elemanları Cilt – 1 Hesap ve Konstrüksiyon, Birsen Yayınevi.
Haftalara Göre İşlenecek Konular
Haftalar Konular Dokümanlar
1 . Hafta Ölçme ve kontrole giriş.
1 . Hafta Introduction to measurement and control.
2 . Hafta Units, unit conversions and measurement errors
2 . Hafta Birimler, birim dönüşümleri ve ölçme hataları
3 . Hafta Kumpas, mikrometre ve cetvel
3 . Hafta Caliper, micrometer and ruler
4 . Hafta Caliper, micrometer and ruler
4 . Hafta Kumpas, mikrometre ve cetvel
5 . Hafta Yüzey kontrol ve açı ölçme aletleri
5 . Hafta Surface inspection and angle measuring instruments
6 . Hafta Measurement and Control Methods experiment.
6 . Hafta Ölçme ve Kontrol Yöntemleri deneyi.
7 . Hafta Ölçme ve Kontrol Yöntemleri deneyi.
7 . Hafta Measurement and Control Methods experiment.
8 . Hafta Midterm
8 . Hafta Ara Sınav
9 . Hafta Elektriksel büyüklüklerin öğrenilmesi
9 . Hafta Learning electrical quantities
10 . Hafta Multimeter usage and applications
10 . Hafta Multimetre kullanımı ve uygulamaları
11 . Hafta Multimetre kullanımı ve uygulamaları
11 . Hafta Multimeter usage and applications
12 . Hafta Multimeter usage and applications
12 . Hafta Multimetre kullanımı ve uygulamaları
13 . Hafta Osiloskop kullanımı ve uygulamaları
13 . Hafta Oscilloscope usage and applications
14 . Hafta Oscilloscope usage and applications
14 . Hafta Osiloskop kullanımı ve uygulamaları
15 . Hafta Osiloskop kullanımı ve uygulamaları
15 . Hafta Oscilloscope usage and applications
16 . Hafta Yarıyıl Sonu Sınavı
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl içi çalışmaları Sayısı Katkı Payı (%)
Ara Sınav 1 25
Ödev 1 25
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 50
Sınav 0 0
Sözlü Değerlendirme 0 0
Gözlem 0 0
Laboratuar 0 0
Kısa cevaplı sorular 0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
0 0
Toplam 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 2 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 1 50
Toplam 100
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu
Etkinlikler Sayısı Süresi Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 1 20 20
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (sınav haftası dahil: 16xders saati) 16 0 0
Ödev 1 0 0
Ara Sınav 1 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 0 0
0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 16 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
1 80 80
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
1 20 20
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
0 0 0
Toplam İş Yükü 120
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi
Sıra No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi*
1 2 3 4 5
1 To gain the ability to use the tools, equipment and machines used in the production, assembly, control and repair stages, to quickly adapt to the product features of new machines in the automotive sector. X
2 To create an intermediate staff profile that is open to continuous development by gaining the ability to follow the developing technologies X
3 Grup çalışmalarına uyumlu gerektiği durumda grup liderliği yapabilecek kabiliyete sahip özellikler kazandırmak. X
4 To gain the ability to express oneself clearly and comprehensibly with effective communication methods. X
5 To train people who have gained the ability to speak scientific and technical in the field they work and have professional ethics. X
6 To gain the ability to prepare reports, upper correspondence and intermediate staff who can take part in project studies. X
7 To gain the ability to recognize the vehicle equipment and make a list of the parts required in the repair-maintenance-production phase. X
8 To train self-confident and responsible personnel. X
9 To train staff who will notify their superiors of the deficiencies they have identified during the use of the existing systems and who will have an effective command of the products of the institution they work for. X
10 To gain skills that can take part in innovation and R&D studies at the design stage. X
11 To gain sufficient technical and manual dexterity on Hybrid and Electric vehicles. X
12 To gain the ability to make vehicle modeling and simulations with numerical methods in the computer environment. X
13 Analitik düşünme ve problem çözme becerisi kazandırmak. X
3 To gain features that are compatible with group work and have the ability to lead the group when necessary.
13 To gain analytical thinking and problem solving skills.