TAŞIT MEKANİĞİ |
HET207 |
3 |
3 |
1 |
5,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Ön Lisans |
Dersin sorumlusu(ları) |
Öğr.Gör. MEHMET SABİT YILANCILAR |
Dersin Amacı |
Fosil yakıtlı taşıtların yerini alacak olan elektrikli ve hibrid taşıtlar hakkında bilgi verilerek, elektrik ve hibrid araçlarda kullanılan donanımları ve çalışma sistemlerine giriş yapmak.Yüzde yüz elektrikli, hibrid ve fosil yakıtlı (Benzin,dizel,LPG) araçların birbirlerine göre avantajlarını ve dezavantajlarını irdelemek. Derste üzerinde durulucak en önemli nokta araç tasarımı nasıl yapılır ve tasarımı yapılan aracın bilgisayar programı yardımı ile elde edilen sonuçları analizleye bilmeyi öğretmek. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
To have knowledge about electric and hybrid vehicle technology.
|
|
|
|
1 |
Elektrikli ve hibrid araçlar teknolojisi hakkında bilgi sahibi olma.
|
|
|
|
2 |
Elektrikli ve hibrid araçların çeşitlerini ve donanımlarını öğrenme.
|
|
|
|
2 |
Learning the types and equipment of electric and hybrid vehicles.
|
|
|
|
3 |
To learn power transmission and management of electric and hybrid vehicles.
|
|
|
|
3 |
Elektrikli ve hibrid araçların güç aktarım ve yönetimini öğrenme.
|
|
|
|
4 |
Elektrikli ve hibrid araçların batarya yönetim sistemlerinin öğrenilmesi.
|
|
|
|
4 |
To learn battery management systems of electric and hybrid vehicles.
|
|
|
|
5 |
To learn the advantages and disadvantages of electric and hybrid vehicles relative to fossil fuel (gasoline, diesel, LPG) vehicles.
|
|
|
|
5 |
Fosil yakıtlı (Benzin,dizel,LPG) araçlara görel elektrikli ve hibrid araçların avantj ve dezavantajlarını öğrenmek. |
|
|
|
6 |
Elektrikli ve hibrid araçların tasarım ve kontrol sistemleri oluşturulurken dikkat edilmesi gerekenler.
|
|
|
|
6 |
Considerations when creating the design and control systems of electric and hybrid vehicles. |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Elektrikli ve hibrid araçların tarihsel gelişimi, yapılarında kullanılan donanımlar, çalışma sistemleri, batarya çeşitleri, elektrik makinesi çeşitleri, kontrol ve yönetim sistemleri, güç aktarım organları, güç yönetimi, hibrid aracın çeşitleri (seri,paralel,karmaşık),çeviriciler, eviriciler, içten yanmalı motorlar, yakıt hücreleri, ek yakıtlar, alternatik enerji kaynakları, Frenleme ve rejeneratif enerji yönetimi, Soğutma sistemleri gibi içerikler sayılabilir. |
Kaynaklar |
1. Kuralay, N. S. (2013) Motorlu Taşıtlarda Hibrit Tahrik, Makine Mühendisliği Odası (MMO) Yayınları.
2. Ehsani vd. (2021) Modern Elektrikli, Hibrit Elektrikli ve Yakıt Hücreli Taşıtlar, Akademisyen Kitabevi.
3. Denton, T. (2016) Electric and Hybrid Vehicles, Routledge.
|
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
History and development of electric and hybrid vehicles.
|
|
1 . Hafta |
Elektrikli ve hibrid araçların tarihi ve gelişimi.
|
|
2 . Hafta |
Yakıtlar ve yanma denklemleri
|
|
2 . Hafta |
Fuels management
and combustion equations |
|
3 . Hafta |
fossil fuel vehicles |
|
3 . Hafta |
Fosil yakıtlı araçlar
|
|
4 . Hafta |
Elektrikli araçlar
|
|
4 . Hafta |
electric vehicles
|
|
5 . Hafta |
hybrid vehicles |
|
5 . Hafta |
Hibrid araçlar
|
|
6 . Hafta |
Güç aktarma sistemlerinin çalışması
|
|
6 . Hafta |
Operation of power transmission systems |
|
7 . Hafta |
Braking and regenerative energy |
|
7 . Hafta |
Frenleme ve rejeneratif enerji yönetimi |
|
8 . Hafta |
ARA SINAV
|
|
8 . Hafta |
MIDTERM
|
|
9 . Hafta |
Fuel cell and alternative fuel engines
|
|
9 . Hafta |
Yakıt hücresi ve alternatif yakıtlı motorlar
|
|
10 . Hafta |
Araç tasarımı
|
|
10 . Hafta |
vehicle design |
|
11 . Hafta |
Computer modeling of hybrid and electric vehicles (EA) |
|
11 . Hafta |
Hibrid ve elektrikli araçların bilgisayar ortamında modellenmesi (EA)
|
|
12 . Hafta |
Hibrid ve elektrikli araçların bilgisayar ortamında modellenmesi (SHEA) |
|
12 . Hafta |
Computer modeling of hybrid and electric vehicles (SHEA) |
|
13 . Hafta |
Computer modeling of hybrid and electric vehicles (PHEA)
|
|
13 . Hafta |
Hibrid ve elektrikli araçların bilgisayar ortamında modellenmesi (PHEA) |
|
14 . Hafta |
Hibrid ve elektrikli araçların bilgisayar ortamında modellenmesi (S-PHEA) |
|
14 . Hafta |
Computer modeling of hybrid and electric vehicles (S-PHEA) |
|
15 . Hafta |
Modeling of hybrid and electric vehicles in computer environment (YH) |
|
15 . Hafta |
Hibrid ve elektrikli araçların bilgisayar ortamında modellenmesi (YH) |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
|
0 |
40 |
|
0 |
60 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
0 |
0 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
|
1 |
20 |
20 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
1 |
80 |
80 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
2 |
25 |
50 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
150 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To gain the ability to use the tools, equipment and machines used in the production, assembly, control and repair stages, to quickly adapt to the product features of new machines in the automotive sector. |
X |
|
|
|
|
2 |
To create an intermediate staff profile that is open to continuous development by gaining the ability to follow the developing technologies |
X |
|
|
|
|
3 |
Grup çalışmalarına uyumlu gerektiği durumda grup liderliği yapabilecek kabiliyete sahip özellikler kazandırmak.
|
X |
|
|
|
|
4 |
To gain the ability to express oneself clearly and comprehensibly with effective communication methods. |
X |
|
|
|
|
5 |
To train people who have gained the ability to speak scientific and technical in the field they work and have professional ethics. |
X |
|
|
|
|
6 |
To gain the ability to prepare reports, upper correspondence and intermediate staff who can take part in project studies. |
X |
|
|
|
|
7 |
To gain the ability to recognize the vehicle equipment and make a list of the parts required in the repair-maintenance-production phase. |
X |
|
|
|
|
8 |
To train self-confident and responsible personnel. |
X |
|
|
|
|
9 |
To train staff who will notify their superiors of the deficiencies they have identified during the use of the existing systems and who will have an effective command of the products of the institution they work for. |
X |
|
|
|
|
10 |
To gain skills that can take part in innovation and R&D studies at the design stage. |
X |
|
|
|
|
11 |
To gain sufficient technical and manual dexterity on Hybrid and Electric vehicles. |
X |
|
|
|
|
12 |
To gain the ability to make vehicle modeling and simulations with numerical methods in the computer environment. |
X |
|
|
|
|
13 |
Analitik düşünme ve problem çözme becerisi kazandırmak. |
X |
|
|
|
|
3 |
To gain features that are compatible with group work and have the ability to lead the group when necessary. |
13 |
To gain analytical thinking and problem solving skills. |
|