NORMAL MOTOR GELİŞİM VE RİSKLİ BEBEKLERDE NÖROMOTOR DEĞERLENDİRME |
FTRY511 |
0 |
3 |
0 |
5,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Yüksek Lisans - Tezli |
Dersin sorumlusu(ları) |
Dr. Öğr. Üyesi EMİNE DÜNDAR AHİ |
Dersin Amacı |
İlk yarıda normal motor gelişim, ikinci yarıda riskli bebeklerde nöromotor değerlendirme ayrıntılı olarak ele alınacaktır |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Gains knowledge about neurological problems that may occur in risky babies. |
|
|
|
1 |
Riskli bebeklerde meydana gelebilecek nörolojik problemler hakkında bilgi sahibi olur. |
Anlatım, Soru-cevap, Seminer |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme, Performans Ödevi |
1 |
2 |
Riskli bebeklerin nöromotor değerlendirmesinde kullanılan motor performans testleri hakkında fikir sahibi olur, bu testleri uygular. |
Anlatım, Soru-cevap, Seminer |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme, Performans Ödevi |
2 |
2 |
Gains an idea about motor performance tests used in neuromotor evaluation of risky babies and applies these tests. |
|
|
|
3 |
Plans the early physiotherapy program in line with neuromotor evaluations. |
|
|
|
3 |
Nöromotor değerlendirmeler doğrultusunda erken fizyoterapi programını planlar. |
Anlatım, Soru-cevap, Seminer |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme, Performans Ödevi |
3, 5 |
4 |
Riskli bebekler de meydana gelebilecek problemlerde rehabilitasyon uygulamaları hakkında ileri bilgi sahibi olur ve rehabilitasyon ekibi ile iş birliği içinde bu süreci yönetir |
Anlatım, Soru-cevap, Seminer |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme, Performans Ödevi |
1, 2, 5, 9 |
4 |
In case of problems that may occur in risky babies, they have advanced knowledge about rehabilitation practices and manage this process in cooperation with the rehabilitation team. |
|
|
|
5 |
Scans, plans and presents literature on neurological problems and rehabilitation methods that may occur in babies at risk |
|
|
|
5 |
Riskli bebeklerde meydana gelebilecek nörolojik problemler ve rehabilitasyon yöntemleri hakkında literatür tarar, araştırma planlar ve sunabilir |
Anlatım, Soru-cevap, Seminer |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme, Performans Ödevi |
4, 6, 7 |
6 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Normal motor gelişim, riskli bebeklerde nörolojik muayene, reflekslerin değerlendirilmesi, yürümenin değerlendirilmesi |
Kaynaklar |
Doç. Dr. Nilay Çömük Balcı Dr. Öğr. Üyesi Özgün Kaya Kara. Riskli Bebeklerde Değerlendirme Hipokrat Kitabevi |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
1 . Hafta |
Baby's Neurological Development Steps |
|
1 . Hafta |
Bebeğin Nörolojik Gelişim Basamakları |
|
2 . Hafta |
Bebeğin Nörolojik Gelişim Basamakları |
|
2 . Hafta |
Baby's Neurological Development Steps |
|
3 . Hafta |
Definition and Neurodevelopmental Prognosis of the Baby |
|
3 . Hafta |
Bebeğin Tanımı ve Nörogelişimsel Prognozu |
|
4 . Hafta |
Bebeğin Tanımı ve Nörogelişimsel Prognozu |
|
4 . Hafta |
Definition and Neurodevelopmental Prognosis of the Baby |
|
5 . Hafta |
Neuromotor Assessment Methods in Risky Infants |
|
5 . Hafta |
Riskli Bebeklerde Nöromotor Değerlendirme Yöntemleri |
|
6 . Hafta |
Riskli Bebeklerde Nöromotor Değerlendirme Yöntemleri |
|
6 . Hafta |
Neuromotor Assessment Methods in Risky Infants |
|
7 . Hafta |
Early Period Physiotherapy Approach |
|
7 . Hafta |
Erken Dönem Fizyoterapi Yaklaşımı |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
9 . Hafta |
Early Period Physiotherapy Approach |
|
9 . Hafta |
Erken Dönem Fizyoterapi Yaklaşımı |
|
10 . Hafta |
Riskli Bebeklerde Rehabilitasyon |
|
10 . Hafta |
Rehabilitation in Risky Babies
|
|
11 . Hafta |
Rehabilitation neurological problems in babies at risk |
|
11 . Hafta |
Riskli Bebeklerde Rehabilitasyon nörolojik problemler |
|
12 . Hafta |
Riskli Bebeklerde Rehabilitasyon nörolojik problemler |
|
12 . Hafta |
Rehabilitation neurological problems in babies at risk |
|
13 . Hafta |
Orthopedic problems in babies at risk
|
|
13 . Hafta |
Riskli Bebeklerde ortopedik problemler |
|
14 . Hafta |
Riskli Bebeklerde ortopedik problemler |
|
14 . Hafta |
Orthopedic problems in babies at risk
|
|
15 . Hafta |
Current literature review and general review |
|
15 . Hafta |
Güncel literatür incelemesi ve genel tekrar |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
ArA Sınav |
1 |
30 |
Kısa Sınav |
1 |
10 |
Sözlü Değerlendirme |
1 |
10 |
Performans Ödevi |
1 |
20 |
Final sınavı |
1 |
30 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi |
14 |
2 |
28 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Final sınavı |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Sözlü değerlendirme |
1 |
1 |
1 |
Performans Ödevi |
1 |
1 |
1 |
Kısa sınav |
1 |
1 |
1 |
Final için hazırlık |
1 |
21 |
21 |
Ara sınav için hazırlık |
1 |
20 |
20 |
Sözlü sınav için hazırlık |
1 |
5 |
5 |
Kısa sınav için çalışma |
1 |
5 |
5 |
Performans Ödevi hazırlık |
1 |
10 |
10 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
136 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Physiotherapy and Rehabilitation related configurations can carry sufficient information; gain the ability to apply theoretical and applied knowledge in these areas to solve clinical questions. |
|
X |
|
|
|
2 |
Follows the scientific developments in basic measurement, evaluation and treatment techniques specific to the field of physiotherapy and rehabilitation, uses the knowledge gained in her professional and academic studies. |
|
X |
|
|
|
3 |
Gains the ability to choose up-to-date treatment modalities related to physiotherapy and rehabilitation practices and to use rehabilitation technology. |
X |
|
|
|
|
4 |
Gains the ability to search literature and access all online databases in the field of physiotherapy and rehabilitation |
X |
|
|
|
|
5 |
Monitoring the treatment process and evaluating the effectiveness of treatment in patients undergoing physiotherapy and rehabilitation. |
|
X |
|
|
|
6 |
Gain the ability to design research, analyze data and interpret results in the fields of physical therapy and rehabilitation. |
X |
|
|
|
|
7 |
Presents and publishes scientific research results at scientific meetings. |
X |
|
|
|
|
8 |
It carries out physiotherapy and rehabilitation evaluations and practices professionally and independently, taking into account legal rights, professional ethics and deontological principles. |
X |
|
|
|
|
9 |
It provides communication and cooperation with individuals receiving health services and multidisciplinary and interdisciplinary team members providing health services. |
X |
|
|
|
|
10 |
Adopts the principle of lifelong learning related to the field at clinical and academic level, |
X |
|
|
|
|
11 |
Contributes to public health and health policies, raises awareness of individuals, families and society about education, preventive and rehabilitative approaches |
X |
|
|
|
|
|