EL REHABİLİTASYONU |
FTRY524 |
0 |
2 |
2 |
6,0 |
Önkoşul(lar)-var ise |
|
Dersin Dili |
|
Dersin Türü |
Yüksek Lisans - Tezli |
Dersin sorumlusu(ları) |
|
Dersin Amacı |
Sık görülen el ve üst ekstremite problemlerini, değerlendirme yöntemlerini ve rehabilitasyon yaklaşımlarını açıklamak amaçlanmaktadır. |
Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Comprehending the biomechanics and anatomy of the hand |
|
|
|
1 |
Elin biyomekaniği ve anatomisi konularını kavrama |
Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma, Seminer |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme, Performans Ödevi |
1 |
2 |
El rehabilitasyonunda ileri değerlendirme yapabilme |
Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma, Seminer |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme, Performans Ödevi |
1, 2 |
2 |
Ability to make advanced evaluation in hand rehabilitation |
|
|
|
3 |
Knows and obeys the principles of rehabilitation in common problems in hand rehabilitation. |
|
|
|
3 |
El rehabilitasyonunda sık görülen problemlerde rehabilitasyon ilkelerini bilir ve uyular |
Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma, Seminer |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme, Performans Ödevi |
1, 3 |
4 |
El rehabilitasyonu konusunda literaür tarar, proje yapabilir. Bilimsel toplantılarda sunum yapabilir. |
Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma, Seminer |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme, Performans Ödevi |
1, 4, 6, 7 |
4 |
Scans the literature on hand rehabilitation and can make a project. Can make presentations at scientific meetings.
|
|
|
|
5 |
Manages follow-up processes in patients who need hand rehabilitation. |
|
|
|
5 |
El rehabilitasyonu gereksinimi olan hastalarda takip süreçlerini yönetebilir. |
Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma, Seminer |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme, Performans Ödevi |
5 |
6 |
Ortopedik,Nörolojik ve Romatizmal hastalıklara bağlı el problemlerini tanımlayabilir, değerlendirme yapabilir, rehabilitasyon süreçlerini planlayabilir |
Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma, Seminer |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme, Performans Ödevi |
1, 2, 3 |
6 |
Can define hand problems related to orthopedic, neurological and rheumatic diseases, make evaluations, plan rehabilitation processes |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Dersin İçeriği |
Elin anatomisi ve biyomekaniği, el rehabilitasyonunda değerlendirme, el rehabilitasyonunda genel prensipler, el ve üst ekstremitede kas, tendon, sinir yaralanmaları sonrası rehabilitasyon ve elde sık görülen kırıklar sonrası rehabilitasyon konularını içermektedir. |
Kaynaklar |
Güdemez E., Çerezci Ö. El Rehabilitasyonu. Amerikan Hastanesi, İstanbul, 2013. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
0 . Hafta |
|
|
1 . Hafta |
Elin Fonksiyonel Anatomisi |
|
1 . Hafta |
Functional Anatomy of the Hand |
|
2 . Hafta |
Evaluation Methods in Hand Problems |
|
2 . Hafta |
El Problemlerinde Değerlendirme Yöntemleri |
|
3 . Hafta |
Elin Yumuşak Doku Problemleri ve Rehabilitasyon Yaklaşımları |
|
3 . Hafta |
Soft Tissue Problems of the Hand and Rehabilitation Approaches |
|
4 . Hafta |
Flexor Tendon Injuries |
|
4 . Hafta |
Fleksör Tendon Yaralanmaları |
|
5 . Hafta |
Ekstansör Tendon Yaralanmaları |
|
5 . Hafta |
Extensor Tendon Injuries |
|
6 . Hafta |
Hand Fractures and Joint Injuries |
|
6 . Hafta |
Elde Kırıklar ve Eklem Yaralanmaları |
|
7 . Hafta |
Elde Kırıklar ve Eklem Yaralanmaları |
|
7 . Hafta |
Hand Fractures and Joint Injuries |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
El Bileği Problemleri |
|
9 . Hafta |
Wrist Problems |
|
10 . Hafta |
Wrist Problems |
|
10 . Hafta |
El Bileği Problemleri |
|
11 . Hafta |
Üst Ekstremite Tuzak Nöropatileri |
|
11 . Hafta |
Upper Extremity Trap Neuropathies |
|
12 . Hafta |
Rehabilitation Principles in Peripheral Nerve Injuries |
|
12 . Hafta |
Periferik Sinir Yaralanmalarında Rehabilitasyon Prensipleri |
|
13 . Hafta |
Kompleks Travmatik Problemlerde Rehabilitasyon |
|
13 . Hafta |
Rehabilitation in Complex Traumatic Problems |
|
14 . Hafta |
Rehabilitation Approaches in Congenital Anomalies
|
|
14 . Hafta |
Konjenital Anomalilerde Rehabilitasyon Yaklaşımları |
|
15 . Hafta |
Vakalar eşliğinde tartışma |
|
15 . Hafta |
Discussion with cases |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
Sınav |
1 |
30 |
Kısa Sınav |
1 |
10 |
Sözlü Değerlendirme |
1 |
10 |
Performans Ödevi |
1 |
20 |
Final sınavı |
1 |
30 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Toplam |
100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3 |
50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
50 |
Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
Ders süresi Teorik |
14 |
4 |
56 |
Ders süresi Uygulama |
14 |
2 |
28 |
Ders dışı çalışma |
14 |
2 |
28 |
Final sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Kısa sınav |
1 |
1 |
1 |
Sözlü değerlendirme |
1 |
1 |
1 |
Performans Ödevi |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı için hazırlık |
1 |
23 |
13 |
Ara sınav için hazırlık |
1 |
20 |
20 |
Kısa sınav için çalışma |
1 |
10 |
10 |
Sözlü sınav için hazırlık |
1 |
10 |
10 |
Performans Ödevi hazırlık |
1 |
10 |
10 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Toplam İş Yükü |
180 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Physiotherapy and Rehabilitation related configurations can carry sufficient information; gain the ability to apply theoretical and applied knowledge in these areas to solve clinical questions. |
|
|
|
|
X |
2 |
Follows the scientific developments in basic measurement, evaluation and treatment techniques specific to the field of physiotherapy and rehabilitation, uses the knowledge gained in her professional and academic studies. |
|
X |
|
|
|
3 |
Gains the ability to choose up-to-date treatment modalities related to physiotherapy and rehabilitation practices and to use rehabilitation technology. |
|
X |
|
|
|
4 |
Gains the ability to search literature and access all online databases in the field of physiotherapy and rehabilitation |
X |
|
|
|
|
5 |
Monitoring the treatment process and evaluating the effectiveness of treatment in patients undergoing physiotherapy and rehabilitation. |
X |
|
|
|
|
6 |
Gain the ability to design research, analyze data and interpret results in the fields of physical therapy and rehabilitation. |
X |
|
|
|
|
7 |
Presents and publishes scientific research results at scientific meetings. |
X |
|
|
|
|
8 |
It carries out physiotherapy and rehabilitation evaluations and practices professionally and independently, taking into account legal rights, professional ethics and deontological principles. |
X |
|
|
|
|
9 |
It provides communication and cooperation with individuals receiving health services and multidisciplinary and interdisciplinary team members providing health services. |
X |
|
|
|
|
10 |
Adopts the principle of lifelong learning related to the field at clinical and academic level, |
X |
|
|
|
|
11 |
Contributes to public health and health policies, raises awareness of individuals, families and society about education, preventive and rehabilitative approaches |
X |
|
|
|
|
|