| PULMONER REHABİLİTASYON |
FTRY517 |
1 |
3 |
0 |
5,0 |
| Önkoşul(lar)-var ise |
|
| Dersin Dili |
|
| Dersin Türü |
Yüksek Lisans - Tezli |
| Dersin sorumlusu(ları) |
|
| Dersin Amacı |
Solunum problemi olan hastalarda bu problemin tanınması,, uygun değerlendirme yöntemleri ve fizyoterapi yaklaşımlarının bilinmesi amaçlanmıştır. |
| Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
| Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
| 1 |
Knows the concepts related to pulmonary rehabilitation |
|
|
|
| 1 |
Pulmoner rehabilitasyonla ilgili kavramları bilir |
Anlatım, Soru-cevap, Seminer |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme, Performans Ödevi |
1 |
| 2 |
Solunum hastalıklarının klinik özellliklerini bilir. |
Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma, Seminer |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme, Performans Ödevi |
2 |
| 2 |
Knows the clinical features of respiratory diseases.
|
|
|
|
| 3 |
Knows assessment methods in patients with respiratory problems |
|
|
|
| 3 |
Solunum sorunları olan hastalarında değerlendirme yöntemlerini bilir |
Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma, Seminer |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme, Rapor İncelemesi |
2 |
| 4 |
Solunum problemi olan hastalarda fizyoterapi ve rehabilitasyon programını yürütür. |
Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma, Seminer |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme, Performans Ödevi |
1, 2, 3 |
| 4 |
Conducts physiotherapy and rehabilitation program in patients with respiratory problems. |
|
|
|
| 5 |
Follows the current literature in physiotherapy and rehabilitation programs in patients with respiratory problems, carries out projects, works in the rehabilitation team in a multidisciplinary manner. |
|
|
|
| 5 |
Solunum problemi olan hastalarda fizyoterapi ve rehabilitasyon programlarında güncel literatürü takip eder, proje yürütür, rehabilitasyon ekibinde multididipliner bir biçimde çalışır |
Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma, Seminer |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme, Performans Ödevi |
3, 4, 7, 9 |
| 6 |
Pulmoner rehabilitasyonla ilgili yenilikleri takip eder. |
Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma, Seminer |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme, Performans Ödevi |
10 |
| 6 |
Follows the innovations related to pulmonary rehabilitation. |
|
|
|
| 7 |
|
|
|
|
| 7 |
|
|
|
|
| 8 |
|
|
|
|
| 8 |
|
|
|
|
| 9 |
|
|
|
|
| 9 |
|
|
|
|
| 10 |
|
|
|
|
| 10 |
|
|
|
|
| 11 |
|
|
|
|
| 11 |
|
|
|
|
| 12 |
|
|
|
|
| 12 |
|
|
|
|
| 13 |
|
|
|
|
| 13 |
|
|
|
|
| 14 |
|
|
|
|
| 14 |
|
|
|
|
| 15 |
|
|
|
|
| 15 |
|
|
|
|
|
| Dersin İçeriği |
| Pulmoner rehabilitasyonla ilgili kavramlar, Solunum hastalıklarının klinik özellikleri, Solunum sorunları olan hastaların yaşam kalitesi, Solunum problemi olan hastalarda fizyoterapi ve rehabilitasyon konularına yer verilecektir. |
| Kaynaklar |
| 1. Prof.Dr Yeşim Kurtaiş Aytür, Ülkü Nesrin Demirsoy, Kardiyopulmoner Rehabilitasyon
2. Prof.Dr.Mehmet Uzun.Kardiyak ve Pulmoner Rehabilitasyon |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
| Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
| 1 . Hafta |
Definition of pulmonary rehabilitation |
|
| 1 . Hafta |
Pulmoner rehabilitasyonun tanımı |
|
| 2 . Hafta |
Obstrüktif akciğer hastalıkları |
|
| 2 . Hafta |
Obstructive lung diseases |
|
| 3 . Hafta |
Restrictive lung diseases |
|
| 3 . Hafta |
Restriktif akciğer hastalıkları |
|
| 4 . Hafta |
Pulmoner rehabilitasyonda kullanılan değerlendirme yöntemleri |
|
| 4 . Hafta |
Evaluation methods used in pulmonary rehabilitation
|
|
| 5 . Hafta |
Physical activity in pulmonary rehabilitation |
|
| 5 . Hafta |
Pulmoner rehabilitasyonda fiziksel aktivite |
|
| 6 . Hafta |
Pulmoner rehabilitasyonda fiziksel aktivite |
|
| 6 . Hafta |
Physical activity in pulmonary rehabilitation |
|
| 7 . Hafta |
Pulmonary rehabilitation applications in special cases: COPD, Asthma, NM diseases, chest wall deformities, ILD, AC Tx, CF, pre-postoperative cases, intensive care cases, AC Ca., |
|
| 7 . Hafta |
Özel durumlarda pulmoner rehabilitasyon uygulamaları:KOAH,Astım,NM hastalıklar, göğüs duvarı deformiteleri,İAH,AC Tx,KF,pre-postoperatif olgular,yoğun bakım olguları,AC Ca., |
|
| 8 . Hafta |
Ara sınav |
|
| 8 . Hafta |
Midterm |
|
| 9 . Hafta |
Physiotherapy methods in pulmonary rehabilitation
|
|
| 9 . Hafta |
Pulmoner rehabilitasyonda fizyoterapi yöntemleri |
|
| 10 . Hafta |
Pulmoner rehabilitasyonda fizyoterapi yöntemleri |
|
| 10 . Hafta |
Physiotherapy methods in pulmonary rehabilitation |
|
| 11 . Hafta |
Airway clearance methods
|
|
| 11 . Hafta |
Havayolu temizleme yöntemleri |
|
| 12 . Hafta |
AC hastalıklarında son dönem fizyoterapi yaklaşımları |
|
| 12 . Hafta |
End-stage physiotherapy approaches in AC diseases |
|
| 13 . Hafta |
Activities of daily living and energy
|
|
| 13 . Hafta |
Günlük yaşam aktiviteleri ve enerji |
|
| 14 . Hafta |
Evde uzun süreli noninvaziv mekanik ventilasyon |
|
| 14 . Hafta |
Long-term noninvasive mechanical ventilation at home
|
|
| 15 . Hafta |
An overview |
|
| 15 . Hafta |
Genel tekrar |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
| Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
| Sınav |
1 |
30 |
| Kısa Sınav |
1 |
10 |
| Sözlü Değerlendirme |
1 |
10 |
| Performans Ödevi |
1 |
20 |
| Final sınavı |
1 |
30 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
| Toplam |
100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3 |
50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
50 |
| Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
| Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
| Ders süresi |
14 |
2 |
28 |
| Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
| Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
| Final sınavı |
1 |
1 |
1 |
| Sözlü Sınav |
1 |
1 |
1 |
| Kısa sınav |
1 |
1 |
1 |
| Performans Ödevi |
1 |
1 |
1 |
| Final için hazırlık |
1 |
21 |
21 |
| Ara sınav için hazırlık |
1 |
10 |
10 |
| performan ödevi hazırlık |
1 |
10 |
10 |
| Sözlü sınav için hazırlık |
1 |
10 |
10 |
| Kısa sınav için çalışma |
1 |
10 |
10 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
| Toplam İş Yükü |
136 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
| Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
| 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Physiotherapy and Rehabilitation related configurations can carry sufficient information; gain the ability to apply theoretical and applied knowledge in these areas to solve clinical questions.
|
X |
|
|
|
|
| 2 |
Follows the scientific developments in basic measurement, evaluation and treatment techniques specific to the field of physiotherapy and rehabilitation, uses the knowledge gained in her professional and academic studies.
|
X |
|
|
|
|
| 3 |
Gains the ability to choose up-to-date treatment modalities related to physiotherapy and rehabilitation practices and to use rehabilitation technology.
|
X |
|
|
|
|
| 4 |
Gains the ability to search literature and access all online databases in the field of physiotherapy and rehabilitation
|
X |
|
|
|
|
| 5 |
Monitoring the treatment process and evaluating the effectiveness of treatment in patients undergoing physiotherapy and rehabilitation.
|
X |
|
|
|
|
| 6 |
Gain the ability to design research, analyze data and interpret results in the fields of physical therapy and rehabilitation.
|
X |
|
|
|
|
| 7 |
Presents and publishes scientific research results at scientific meetings.
|
X |
|
|
|
|
| 8 |
It carries out physiotherapy and rehabilitation evaluations and practices professionally and independently, taking into account legal rights, professional ethics and deontological principles.
|
X |
|
|
|
|
| 9 |
It provides communication and cooperation with individuals receiving health services and multidisciplinary and interdisciplinary team members providing health services.
|
X |
|
|
|
|
| 10 |
Adopts the principle of lifelong learning related to the field at clinical and academic level,
|
X |
|
|
|
|
| 11 |
Contributes to public health and health policies, raises awareness of individuals, families and society about education, preventive and rehabilitative approaches
|
X |
|
|
|
|
|