| EL REHABİLİTASYONU |
FTRY524 |
1 |
2 |
2 |
6,0 |
| Önkoşul(lar)-var ise |
|
| Dersin Dili |
|
| Dersin Türü |
Yüksek Lisans - Tezli |
| Dersin sorumlusu(ları) |
|
| Dersin Amacı |
Sık görülen el ve üst ekstremite problemlerini, değerlendirme yöntemlerini ve rehabilitasyon yaklaşımlarını açıklamak amaçlanmaktadır. |
| Dersin Verilme Şekli |
Örgün |
| Sıra No |
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Değerlendirme Yöntemleri |
Program Yeterliliklerini Karşılama Düzeyi(1)(2)(3)(4)(5) |
| 1 |
Comprehending the biomechanics and anatomy of the hand |
|
|
|
| 1 |
Elin biyomekaniği ve anatomisi konularını kavrama |
Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma, Seminer |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme, Performans Ödevi |
1 |
| 2 |
El rehabilitasyonunda ileri değerlendirme yapabilme |
Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma, Seminer |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme, Performans Ödevi |
1, 2 |
| 2 |
Ability to make advanced evaluation in hand rehabilitation |
|
|
|
| 3 |
Knows and obeys the principles of rehabilitation in common problems in hand rehabilitation. |
|
|
|
| 3 |
El rehabilitasyonunda sık görülen problemlerde rehabilitasyon ilkelerini bilir ve uyular |
Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma, Seminer |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme, Performans Ödevi |
1, 3 |
| 4 |
El rehabilitasyonu konusunda literaür tarar, proje yapabilir. Bilimsel toplantılarda sunum yapabilir. |
Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma, Seminer |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme, Performans Ödevi |
1, 4, 6, 7 |
| 4 |
Scans the literature on hand rehabilitation and can make a project. Can make presentations at scientific meetings.
|
|
|
|
| 5 |
Manages follow-up processes in patients who need hand rehabilitation. |
|
|
|
| 5 |
El rehabilitasyonu gereksinimi olan hastalarda takip süreçlerini yönetebilir. |
Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma, Seminer |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme, Performans Ödevi |
5 |
| 6 |
Ortopedik,Nörolojik ve Romatizmal hastalıklara bağlı el problemlerini tanımlayabilir, değerlendirme yapabilir, rehabilitasyon süreçlerini planlayabilir |
Anlatım, Soru-cevap, Gösterip Yaptırma, Seminer |
Sınav, Kısa Sınav, Sözlü Değerlendirme, Performans Ödevi |
1, 2, 3 |
| 6 |
Can define hand problems related to orthopedic, neurological and rheumatic diseases, make evaluations, plan rehabilitation processes |
|
|
|
| 7 |
|
|
|
|
| 7 |
|
|
|
|
| 8 |
|
|
|
|
| 8 |
|
|
|
|
| 9 |
|
|
|
|
| 9 |
|
|
|
|
| 10 |
|
|
|
|
| 10 |
|
|
|
|
| 11 |
|
|
|
|
| 11 |
|
|
|
|
| 12 |
|
|
|
|
| 12 |
|
|
|
|
| 13 |
|
|
|
|
| 13 |
|
|
|
|
| 14 |
|
|
|
|
| 14 |
|
|
|
|
| 15 |
|
|
|
|
| 15 |
|
|
|
|
|
| Dersin İçeriği |
| Elin anatomisi ve biyomekaniği, el rehabilitasyonunda değerlendirme, el rehabilitasyonunda genel prensipler, el ve üst ekstremitede kas, tendon, sinir yaralanmaları sonrası rehabilitasyon ve elde sık görülen kırıklar sonrası rehabilitasyon konularını içermektedir. |
| Kaynaklar |
| Güdemez E., Çerezci Ö. El Rehabilitasyonu. Amerikan Hastanesi, İstanbul, 2013. |
Haftalara Göre İşlenecek Konular |
| Haftalar |
Konular |
Dokümanlar |
| 0 . Hafta |
|
|
| 1 . Hafta |
Elin Fonksiyonel Anatomisi |
|
| 1 . Hafta |
Functional Anatomy of the Hand |
|
| 2 . Hafta |
Evaluation Methods in Hand Problems |
|
| 2 . Hafta |
El Problemlerinde Değerlendirme Yöntemleri |
|
| 3 . Hafta |
Elin Yumuşak Doku Problemleri ve Rehabilitasyon Yaklaşımları |
|
| 3 . Hafta |
Soft Tissue Problems of the Hand and Rehabilitation Approaches |
|
| 4 . Hafta |
Flexor Tendon Injuries |
|
| 4 . Hafta |
Fleksör Tendon Yaralanmaları |
|
| 5 . Hafta |
Ekstansör Tendon Yaralanmaları |
|
| 5 . Hafta |
Extensor Tendon Injuries |
|
| 6 . Hafta |
Hand Fractures and Joint Injuries |
|
| 6 . Hafta |
Elde Kırıklar ve Eklem Yaralanmaları |
|
| 7 . Hafta |
Elde Kırıklar ve Eklem Yaralanmaları |
|
| 7 . Hafta |
Hand Fractures and Joint Injuries |
|
| 8 . Hafta |
Midterm |
|
| 8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
| 9 . Hafta |
El Bileği Problemleri |
|
| 9 . Hafta |
Wrist Problems |
|
| 10 . Hafta |
Wrist Problems |
|
| 10 . Hafta |
El Bileği Problemleri |
|
| 11 . Hafta |
Üst Ekstremite Tuzak Nöropatileri |
|
| 11 . Hafta |
Upper Extremity Trap Neuropathies |
|
| 12 . Hafta |
Rehabilitation Principles in Peripheral Nerve Injuries |
|
| 12 . Hafta |
Periferik Sinir Yaralanmalarında Rehabilitasyon Prensipleri |
|
| 13 . Hafta |
Kompleks Travmatik Problemlerde Rehabilitasyon |
|
| 13 . Hafta |
Rehabilitation in Complex Traumatic Problems |
|
| 14 . Hafta |
Rehabilitation Approaches in Congenital Anomalies
|
|
| 14 . Hafta |
Konjenital Anomalilerde Rehabilitasyon Yaklaşımları |
|
| 15 . Hafta |
Vakalar eşliğinde tartışma |
|
| 15 . Hafta |
Discussion with cases |
|
|
Değerlendirme Sistemi |
| Yarıyıl içi çalışmaları |
Sayısı |
Katkı Payı (%) |
| Sınav |
1 |
30 |
| Kısa Sınav |
1 |
10 |
| Sözlü Değerlendirme |
1 |
10 |
| Performans Ödevi |
1 |
20 |
| Final sınavı |
1 |
30 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
| Toplam |
100 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3 |
50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2 |
50 |
| Toplam |
100 |
|
AKTS (Öğrenci İş Yükü) Tablosu |
| Etkinlikler |
Sayısı |
Süresi |
Toplam İş Yükü |
| Ders süresi Teorik |
14 |
4 |
56 |
| Ders süresi Uygulama |
14 |
2 |
28 |
| Ders dışı çalışma |
14 |
2 |
28 |
| Final sınav |
1 |
1 |
1 |
| Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
| Kısa sınav |
1 |
1 |
1 |
| Sözlü değerlendirme |
1 |
1 |
1 |
| Performans Ödevi |
1 |
1 |
1 |
| Final Sınavı için hazırlık |
1 |
23 |
13 |
| Ara sınav için hazırlık |
1 |
20 |
20 |
| Kısa sınav için çalışma |
1 |
10 |
10 |
| Sözlü sınav için hazırlık |
1 |
10 |
10 |
| Performans Ödevi hazırlık |
1 |
10 |
10 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
| Toplam İş Yükü |
180 |
|
Dersin Öğrenme Çıktılarının Program Yeterlilikleri İle İlişkilendirilmesi |
| Sıra No |
Program Yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi* |
| 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Physiotherapy and Rehabilitation related configurations can carry sufficient information; gain the ability to apply theoretical and applied knowledge in these areas to solve clinical questions.
|
X |
|
|
|
|
| 2 |
Follows the scientific developments in basic measurement, evaluation and treatment techniques specific to the field of physiotherapy and rehabilitation, uses the knowledge gained in her professional and academic studies.
|
X |
|
|
|
|
| 3 |
Gains the ability to choose up-to-date treatment modalities related to physiotherapy and rehabilitation practices and to use rehabilitation technology.
|
X |
|
|
|
|
| 4 |
Gains the ability to search literature and access all online databases in the field of physiotherapy and rehabilitation
|
X |
|
|
|
|
| 5 |
Monitoring the treatment process and evaluating the effectiveness of treatment in patients undergoing physiotherapy and rehabilitation.
|
X |
|
|
|
|
| 6 |
Gain the ability to design research, analyze data and interpret results in the fields of physical therapy and rehabilitation.
|
X |
|
|
|
|
| 7 |
Presents and publishes scientific research results at scientific meetings.
|
X |
|
|
|
|
| 8 |
It carries out physiotherapy and rehabilitation evaluations and practices professionally and independently, taking into account legal rights, professional ethics and deontological principles.
|
X |
|
|
|
|
| 9 |
It provides communication and cooperation with individuals receiving health services and multidisciplinary and interdisciplinary team members providing health services.
|
X |
|
|
|
|
| 10 |
Adopts the principle of lifelong learning related to the field at clinical and academic level,
|
X |
|
|
|
|
| 11 |
Contributes to public health and health policies, raises awareness of individuals, families and society about education, preventive and rehabilitative approaches
|
X |
|
|
|
|
|