SUNUM TEKNİKLERİ |
PHR110 |
2 |
2 |
0 |
3.0 |
Prerequisite(s)-if any |
|
Language of the Course |
|
Course Type |
Lisans |
Course Responsible(s) |
Dr. Öğr. Üyesi ONUR ÇETİNKAYA |
The Aim of Lesson |
Öğrencilerin başarılı ve etkili sunumlar yapabilmeleri için gerekli teorik bilgi ve pratik becerileri kazanmalarını sağlamak. |
Mode of Delivery of the Course |
Formal |
Sequence No |
Course Learning Outcomes |
Teaching Methods |
Evaluation Methods |
Level of Meeting Program Qualifications(1)(2)(3)(4)(5) |
1 |
Can control verbal communication. |
|
|
|
1 |
Sözlü iletişimi kontrol edebilir. |
Anlatım |
Gözlem |
8, 10 |
2 |
Dili doğru ve etkili kullanır. |
Anlatım |
Gözlem |
8, 10 |
2 |
Uses language correctly and effectively |
|
|
|
3 |
Uses body language as a communication too |
|
|
|
3 |
İletişim aracı olarak beden dilini kullanır. |
Anlatım |
Gözlem |
8, 10 |
4 |
Sunum yapmak için gerekli olan temel öğeleri tanımlar. |
Anlatım |
Gözlem |
8, 10 |
4 |
Defines the basic elements needed to make a presentation. |
|
|
|
5 |
Expresses self creatively and innovatively. |
|
|
|
5 |
Kendini yaratıcı ve yenilikçi bir şekilde ifade eder. |
Anlatım |
Gözlem |
8, 10 |
6 |
İkna tekniklerini kullanarak etkili bir sunum yapar. |
Anlatım |
Gözlem |
8, 10 |
6 |
Makes an effective presentation using persuasion techniques. |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
Course Content |
Ders kapsamında başarılı bir sunumun gerçekleştirilmesinde önemli olan faktörler tartışılacaktır. Genel sunum planının hazırlanması, dinleyici kitlesinin analizi, sunumda sesin doğru ve etkili kullanımı, beden dilinin etkin kullanımı, sunum korkusunu yenmeye yönelik önlemler incelenecektir. |
Resources |
Demet Gürüz, Ayşen Temel Eğinli, Etkili Sunum Teknikleri , Detay Yayıncılık, 2010. - Christina Stuart, Başarıya Giden Yolda Etkili Konuşma Yöntemleri, Alfa Yayınları, 2002 |
Topics to be Covered by Week |
Weeks |
Topics |
Documents |
1 . Hafta |
Sunum Kavramı-İyi Konuşmacı ve İyi Konuşmanın Özellikleri |
|
1 . Hafta |
The Concept of Presentation-A Good Speaker and Characteristics of a Good Speech |
|
2 . Hafta |
Presentation Fear-Precautions to Overcome Presentation Fear |
|
2 . Hafta |
Sunum Korkusu-Sunum Korkusunu Yenmek İçin Önlemler |
|
3 . Hafta |
Sunum Konusunun Belirlenmesi |
|
3 . Hafta |
Determining the Presentation Topic |
|
4 . Hafta |
Performing Audience Analysis |
|
4 . Hafta |
Kitle Analizi Gerçekleştirme |
|
5 . Hafta |
Sunum Yerini ve Sunum Zamanını Planlama |
|
5 . Hafta |
Planning the Presentation Venue and Presentation Timing |
|
6 . Hafta |
Presentation Types-Deciding on Presentation Format |
|
6 . Hafta |
Sunum Tipleri-Sunum Formatına Karar Verme |
|
7 . Hafta |
Sunumun Başlaması-Konuşmanın Girişinin Hazırlanması |
|
7 . Hafta |
The Beginning of the Presentation-Preparation of the Introduction of the Speech |
|
8 . Hafta |
Midterm |
|
8 . Hafta |
Ara Sınav |
|
9 . Hafta |
Genel Sunum Planının Hazırlanması |
|
9 . Hafta |
Preparation of the General Presentation Plan |
|
10 . Hafta |
Preparing the Development Section of the Presentation |
|
10 . Hafta |
Sunumun Geliştirme Bölümünün Hazırlanması |
|
11 . Hafta |
Sunumun Sonuç Bölümünün Hazırlanması |
|
11 . Hafta |
Preparing the Conclusion of the Presentation |
|
12 . Hafta |
Asking and Answering Questions in a Presentatio |
|
12 . Hafta |
Sunumda Soru Sormak ve Cevaplamak |
|
13 . Hafta |
Sunum Notlarının/Kartlarının Hazırlanması ve Kullanılması |
|
13 . Hafta |
Preparation and Use of Presentation Notes/Cards |
|
14 . Hafta |
Effective Use of Voice and Body Language in Presentation |
|
14 . Hafta |
Sunumda Ses ve Beden Dilinin Etkili Kullanımı |
|
15 . Hafta |
Sunumun Değerlendirilmesi |
|
15 . Hafta |
Evaluation of the Presentation |
|
16 . Hafta |
Final Sınavı |
|
|
Evaluation System |
Semester Studies |
Number of |
Contribution Margin (%) |
Yarıyıl içi çalışmaları |
2 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
20 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
50 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
Total |
100 |
Contribution of Midterm Studies to Success Grade |
2 |
50 |
Contribution of End of Semester Studies to Success Grade |
1 |
50 |
Total |
100 |
|
ECTS (Student Workload) Table |
Events |
Number of |
Duration |
Total Workload |
Ders süresi (sınav haftası dahil: 16xders saati) |
16 |
1 |
16 |
Sınıf Dışı Ders Calışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
Yarıyıl içi çalışmaları |
2 |
10 |
20 |
Ara Sınav |
1 |
12 |
12 |
Dönem Sonu Sınavı |
1 |
12 |
12 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Total Workload |
74 |
|
Associating the Learning Outcomes of the Course with the Program Qualifications |
Sequence No |
Program Qualifications |
Contribution Level* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses all kinds of cutting-edge technology in obtaining and evaluating scientific knowledge in the pharmaceutical field. |
X |
|
|
|
|
2 |
Acquires exceptional knowledge about all kinds of pharmaceutical raw materials and drug carrier systems. |
X |
|
|
|
|
3 |
Cooperates with the relevant disciplines in the stages of collecting, interpreting, applying, and announcing the results of pharmaceutical data. |
X |
|
|
|
|
4 |
Acknowledges all relevant data about medication administration and usage by patients and provides pharmaceutical care services by providing rational drug use. |
X |
|
|
|
|
5 |
Gains competence in every field; that the pharmaciest is given responsibility by law, and arranges the pharmacies in accordance with the rules. |
X |
|
|
|
|
6 |
Creates solutions for problems in the pharmacy career by using accurate scientific data.
|
X |
|
|
|
|
7 |
Production of medication recognition, quality control, and medication standardization. |
X |
|
|
|
|
8 |
Organises, manages, and evaluates plans for the development of employees under his/her responsibility. They ensure the employee is growing personally, developing their ability to achieve more in the workplace, retain their top talent and meet the organization’s goals |
|
|
|
|
X |
9 |
Carries out a study autonomously using the knowledge they have in the field of pharmacy and takes responsibility in cooperation with other professional groups. |
X |
|
|
|
|
10 |
Cultivates lifelong learning and is open to improvement. |
|
|
|
|
X |
11 |
Appraises the knowledge and the dexterity acquired by following national and international developments in the field of pharmacy profession. |
X |
|
|
|
|
12 |
Archives and records the protocols related to his profession. |
X |
|
|
|
|
13 |
Conveys information to the patient, healthcare staff, and society on all essences related to medications. |
X |
|
|
|
|
14 |
Adopts foreign language to follow modernization in pharmacy and to reach out. |
X |
|
|
|
|
15 |
Acquaints relevant individuals and institutions about the quality assurance of pharmaceutical products. |
X |
|
|
|
|
16 |
Takes part in every phase of obtaining pharmaceutical products, from obtaining pharmaceutical raw materials to design and producing medication structures. |
X |
|
|
|
|
17 |
Comprehends the licensing conditions, data protection and patent concerns in pharmaceuticals and relates them. |
X |
|
|
|
|
18 |
Plays part in accordance with the pertinent legislation and professional ethical rules regarding their professional rights and amenability. |
X |
|
|
|
|
|